Prezentowana publikacja to efekt zamiłowania poznawczego wielu pedagogów, wyjątkowo pedagogów specjalnych. Dyskusja teoretyczna połączona z pracami o charakterze funkcjonalnym na temat istoty twórczości osób niepełnosprawnych umożliwiła wyodrębnienie pewnych obszarów tematycznych. W niniejszej pracy stanowią one dwa odrębne rozdziały. W pierwszym rozdziale refleksja teoretyczna natchniona mocną aktywnością twórczą osób niepełnosprawnych pozwoliła na odkrycie nowego wymiaru twórczości. Przykładem są artykuły A. Rakowskiej, B. Szczepankowskiego i A. Korzon, które wprowadzają czytelnika w tę problematykę. Autorzy kolejnych artykułów próbują odpowiedzieć na pytania, czym jest twórczość i czy rzeczywiście ma charakter wielowymiarowy… W drugiej części autorzy zwracają uwagę na potrzebę stosowania nowych metod pomocy i rehabilitacji w rozwoju potencjału twórczego uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Analiza naukowa podjęta przez autorów koncentruje się wokół metod waloryzacyjnych i bardziej klasycznych metod: teatroterapii i muzykoterapii. Polecamy w tym miejscu książkę Impulsu „Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi" z płytą DVD. Książka adresowana jest do wszelkich osób, które interesują się wspomaganiem potencjału twórczego osób z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pedagogów, terapeutów, rodziców, psychologów, rehabilitantów, studentów oraz do środowiska twórców otwartych na oryginalne przeżycia. Warto odwołać się do maksymy Marii Grzegorzewskiej, wg której "nie ma kresu twórczości". Twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej jest wyrazicielką jakże aktualnego dyskursu paradygmatycznego, o którym powinni pamiętać przyszli arteterapeuci, aby lepiej rozumieć i stymulować twórcze bytowanie każdej osoby niepełnosprawnej już od najwcześniejszych lat. Dzięki wydajnemu wsparciu niepełnosprawni będą stawali się podmiotami decydującymi o sobie, swym samorozwoju i nieograniczonej samokreacji. E. Lubińska-Kościółek K. Plutecka
Tytuł Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-699-4 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 259 Format pdf Spis treści Część I
Wielowymiarowość i złożoność twórczości osób z przeróżnymi potrzebami edukacyjnymi
redaktor naukowy Elżbieta Lubińska-Kościółek
Ewelina Jutrzyna
Rozważania nad rozwojem potencjału twórczego osób niepełnosprawnych; 13
Alicja Rakowska
Zasoby twórczej aktywności osób niepełnosprawnych; 27
Bogdan Szczepankowski
Franciszek Ksawery Prek – pierwszy głuchoniemy literat; 39
Aniela Korzon
Wartość twórczości osób niesłyszących dla wychowania przez sztukę dzieci i młodzieży z wadą słuchu; 51
Katarzyna Plutecka
Twórczy charakter zdolności kierunkowych uczniów niesłyszących; 61
Ditta Baczała
Twórczość niepełnosprawna intelektualnie; 81
Dorota Podgórska-Jachnik
Refleksje o teatrze osób niepełnosprawnych w kontekście ich edukacji, samorealizacji i terapii; 93
Hanna Kubiak
Rozwijanie twórczego potencjału dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; 121
Marta Wójcik
Kreatywny charakter twórczości osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 141
Anna Grzebinoga
Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze; 151
Część II
Wielostronne spojrzenie na praktyczne rozwiązania służące rozwijaniu potencjału twórczego osób z przeróżnymi potrzebami edukacyjnymi
redaktor naukowy Katarzyna Plutecka
Jolanta Baran
Warsztaty autokreacji jako forma przygotowania uczniów z niepełnosprawnością do działań transgresyjnych inspirowanych zorganizowaną aktywnością pozalekcyjną; 165
Joanna Pawlikowska, Jolanta Zielińska
Metody waloryzacyjne jako sposób stymulujący twórczy potencjał dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym; 173
Urszula Bartnikowska
Teatroterapia jako forma rehabilitacji osób z głębszą i wieloraką niepełnosprawnością. Rehabilitacja w życiu niepełnosprawnych; 183
Elżbieta Lubińska-Kościółek
Aktorzy z niepełnosprawnością intelektualną; 197