Po licznych pracach teoretycznych pojawia się opracowanie wspomagające praktykę edukacji wielo- i międzykulturowej. […] Redaktorzy tomu zadbali o optymalne do zamieszczonych scenariuszy zajęć wsparcie teoretyczne obejmujące znaczne dla praktyki edukacyjnej kwestie. […] jednocześnie w części odnoszącej się do edukacji dzieci w wieku przedszkolnym, jak i w części dotyczącej edukacji uczniów szkoły podstawowej znalazły się propozycje rozwiązań metodycznych zajęć ukierunkowanych na świat kulturowy, kulturę narodową, europejską i kulturę regionu, poznawanie innych kultur, postrzeganie różnic, tolerancję, pozbywanie się uprzedzeń i stereotypów oraz budowanie własnej tożsamości. […] Zawarte w tomie scenariusze zajęć […] inspirują do samodzielnych dopełnień i modyfikacji. […] nauczyciele mogą je modyfikować używanie do lokalnych okoliczności. Należy zarazem zwrócić uwagę na to, iż propozycje metodyczne są silnie zorientowane na aktywny, twórczy i uspołeczniający udział dzieci i uczniów w zajęciach. Poza tym zadbano o warstwę erudycyjną zajęć, umieszczając załączniki sygnalizujące między innymi o obyczajach związanych z zróżnicowanymi kulturami. W sugestiach metodycznych rozwiązań wyraźnie przewija się idea edukacji wielostronnej aktywizującej dzieci i uczniów pod względem poznawczym, emocjonalnym, społecznym, a także poręcznym. […] tom przyniesie pokaźne korzyści w zakresie praktycznie wykonywanej edukacji wielo- i międzykulturowej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych. Jestem przekonany, że spotka się on z zainteresowaniem nauczycieli, wychowawców i pracowników domów kultury, ośrodków edukacyjnych i opiekuńczych. Z recenzji prof. Dr. Hab. Stefana Mieszalskiego
Tytuł Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych Podtytuł Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-853-0 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 190 Format pdf Spis treści Wstęp; 7
Część I
Przedszkolak wobec znajomości regionu, Innego i samego siebie
Jolanta Suchodolska
Wprowadzenie; 13
Barbara Chojnacka-Synaszko
Dziecko w wieku przedszkolnym poznaje świat kulturowy; 21
Scenariusze; 26
Jolanta Suchodolska
Poznajemy Innego i jego kulturę i kształtujemy tolerancję; 51
Scenariusze; 55
Część II
Dziecko w szkole podstawowej wobec dziedzictwa kulturowego regionu, narodu i Europy
Alina Szczurek-Boruta
Wprowadzenie; 87
Alina Szczurek-Boruta
Poznajemy region, kształtujemy otwartość na dziedzictwo kultury narodowej i europejskiej; 93
Scenariusze – propozycje zajęć dla klas I–III; 99
Aniela Różańska
Poznajemy Innego, pozbywamy się stereotypów i kształtujemy tolerancję; 127
Scenariusze – propozycje zajęć dla klas I–III; 131
Scenariusze – propozycje zajęć dla klas IV–VI; 146
Gabriela Piechaczek-Ogierman
Kształtujemy postawy otwarte na świat i wytwarzamy własną tożsamość; 175
Scenariusze; 179
Wykaz publikacji w serii „Edukacja Międzykulturowa"; 195
Spis scenariuszy; 199