Złożony i aktywny charakter zjawisk, które towarzyszą działaniom edukacyjnym, wymaga określenia zależności i źródeł pracy nauczyciela. Przedszkole jest tutaj w szczególnej sytuacji – pierwszego etapu systemowego kształcenia dziecka.
Stanowi zatem podstawę jego doświadczeń edukacyjnych i może zasadniczo wpływać na dynamiczność w szkole a w wyniku czego na działania zawodowe i społecznew dorosłym życiu. Zasadnicza część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia.
Większość wrodzonych predyspozycji rozwija się dynamicznie w wieku przedszkolnym, dotyczy to także zdolności uczenia się. Działania edukacyjne, stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka, przynoszą najkorzystniejsze rezultaty właśnie w okresie przedszkolnym.
Jest to także najkorzystniejszy okres na uniemożliwianie ewentualnym trudnościom w uczeniu się – rekompensowanie dysharmonii rozwojowych, terapię zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych. Stąd wynika znaczenie i rola organizacji pracy przedszkola i odpowiedzialność za nią.