Ukazana w książce: „duża lekcja historii". Prezentacja Tysiąclecia Polski przez wystawy w latach 1960-1966/67, „obfita lekcja historii" to nie tylko historia obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego (1960-1966/67), ale także historia rozwoju polskiej kultury historycznej odniesiona do twórczego potencjału ludzkiego i instytucjonalnego zaplecza, dzięki któremu możliwe stało się umasowienie i popularyzacja wiedzy historycznej, na niezrównaną dotąd skalę i niejednokrotnie na korzystnym poziomie.
Należy jednak pamiętać, że sukces modernizacyjny polskich instytucji kultury historycznej osiągnięty w okresie obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego miał swoją, ciemną stronę. Ogólnonarodowe uroczystości niosły bowiem ogromny ładunek perswazyjny, służący kształtowaniu socjalistycznej świadomości i pamięci historycznej, zgodnie z wytycznymi władzy.
W związku z Tysiącleciem Państwa Polskiego archeolodzy i historycy rozpoczęli, nie bez cesji na rzecz PZPR, szeroką akcję upowszechniającą, w której wykorzystali niemal wszystkie środki stojące do ich dyspozycji.
Ogromną rolę w tym zakresie spełniły wystawy, jako forma przekazu historycznego. Nie bez powodu ekspozycje stały się dominujące w działalności muzeów, archiwów, a choćby bibliotek. Wystawy stanowiły i nadal stanowią ważny przekaźnik wiedzy, a dodatkowo każdy utwór wystawowy, bez względu na swoją treść, łączy w sobie elementy architektoniczne, plastyczne i językowe.
Dlatego ekspozycje, jako forma przekazu, doskonale spełniały się i nadal spełniają się w roli, przystępnego dla wszystkich, środka popularyzacji historii, narzędzia popularyzacji myśli naukowej i skutecznego środka kształtowania świadomości społecznej.
Nic więc dziwnego, iż wszystkie punkty obchodów milenijnych: 1000. Rocznica wstąpienia Polski na widownię dziejową; 550. Rocznica bitwy pod Grunwaldem; rocznice związane z walką naro¬dowo-wyzwoleńczą narodu polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem powstania styczniowego; 600.
lecie Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz 20. Lecie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, znalazły odzwierciedlenie na wystawach. także były wystawy retrospektywne, obejmujące swoim zakresie 1000-letnie dzieje narodu i państwa polskiego.
Wystawy milenijne charakteryzowały się wysokim poziomem merytorycznym i dydaktycznym, ale też silnym obciążeniem ideowym, zwłaszcza te dotyczące współczesności.