Publikacja mieści prezentację materiału źródłowego przechowywanego w Etnograficznym Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Materiał ten – w postaci biografii, wspomnień, zapisu rozmów i opowieści, zgromadzony od osób pochodzenia robotniczego – był gromadzony w latach 70. I 80. XX wieku w celu przeprowadzenia szeroko zakrojonych badań nad kulturą robotniczą Łodzi. Zasób archiwalny pozwolił na przedstawienie wielu aspektów dzieciństwa przeżywanego w łódzkiej rodzinie robotniczej w latach 1918–1939.
*
Autorki podjęły się skomplikowanego zadania, jakim jest ukazanie dzieciństwa w rodzinie robotniczej międzywojennej Łodzi z perspektywy wspomnień pracownic i pracowników fabryk (zawartych w materiałach źródłowych skatalogowanych podczas badań etnograficznych). Tematyka monografii należy wciąż do stosunkowo rzadko podejmowanych i analizowanych problemów w polskiej nauce – równocześnie na gruncie pedagogiki, jak i historiografii pedagogicznej i w kontekście badań etnograficzno-pedagogicznych. Pozycja wpisuje się w najnowszy trend badań regionalnych, a także badań nad historią życia codziennego i społeczną historią wychowania.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Kabacińskiej-Łuczak, prof. UAM
Autorki książki porządkują i prezentują materiał archiwalny pod kątem kategorii „dzieciństwa" i w tym sensie publikacja jest dziełem oryginalnym i interesującym. Atrakcyjność tematu potwierdza również rosnąca popularność badań nad dzieciństwem, zwrot ku dziecku w naukach społecznych. Z pewnością, dla kreujących się dopiero polskich studiów nad dzieciństwem monografia ta będzie stanowiła ważną pozycję z zakresu etnografii historycznej – przykład konkretnych badań osadzonych w określonym momencie historycznym i dotyczących wąskiej grupy, która wypracowała standardową kulturę materialną, praktyki społeczne oraz rozumienie dziecka. Na wyróżnienie zasługuje nie tylko dokładność opisu wywiadów i charakterystyka rozmówców, lecz także projekt „oddania głosu" osobom, które poddają refleksji własne dzieciństwo, dzieciństwo swych dzieci oraz wpływ własnego usytuowania społecznego na życie codzienne dziecka.
Z recenzji dr hab. Anny Witeski-Młynarczyk, prof. UW