Zdając sobie sprawę z niezwykle szerokiej fachowej literatury poświęconej problematyce przedsiębiorczości i działalności biznesowej, autor chciał podkreślić, iż moim celem jest zwrócenie uwagi na te kwestie, które – jak sądzę – mają kluczowe znaczenie dla wychowania do działalności gospodarczej.
Niniejsze studium ma zainspirować czytelnika do refleksji nad złożoną naturą relacji między biznesem a edukacją. Kieruję ją z reguły do rodziców i nauczycieli – to od nich bowiem będzie zależeć, czy ich dzieci i wychowankowie zostaną nie tylko produktywnymi przedsiębiorcami i menedżerami, ale także osobami wrażliwymi na krzywdę ludzką, która nie za każdym razem jest skutkiem jakiegoś świadomego działania jednej lub kilku osób.
Chodzi więc także o to, by zdawać sobie sprawę ze złożoności rzeczywistości społecznej. Nie da się ona bowiem naprawić przez usilne próby szukania jakiegoś jednego czynnika, który można obarczyć odpowiedzialnością za wszystkie ludzkie nieszczęścia.
Wydaje mi się, iż spojrzenie na działalność ekonomiczną człowieka będzie konstruktywne tylko wtedy, gdy jedną z jego podstaw stanie się – o czym pisze Roger Scruton – następujące przekonanie: Nasz świat obejmuje prawa, powinności i obowiązki; jest to świat samoświadomych podmiotów, w których zdarzenia dzielą się na wolne i nie-wolne, te, które posiadają swoje wewnętrzne racje, i te, które posiadają jedynie zewnętrzne przyczyny, te, które wyrastają z racjonalnego podmiotu, i te, które wybuchają strumieniem konsekwencji bez świadomego planu.