Zdjęcia Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa

E-booki

Dostępność: Do kupienia

Prawo administracyjne (Wolters Kluwer Polska SA)

Do kupienia w: Sklep TaniaKsiazka.pl Marka: Wolters Kluwer Polska SA
61,48 zł
Idź do sklepuSuper oferta

Skrócony opis produktu

Tytuł Prawo administracyjne Autor Jan Aleksander Zimmermann Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-806-7 linia Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe Rok wydania 2022...

Proponowany produkt Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa możesz nabyć w TaniaKsiazka.pl w świetnej cenie wynoszącej 61,48 zł. Oferta ta jest wynikiem kompleksowych porównan ogromnej ilości hurtowni oraz sklepów w naszej bazie.

Podstawowe cechy

ISBN

9788382868067

Autor

Jan zimmermann

Sprawdź promocyjne oferty na Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa

Prezentujemy listę promocyjnych ofert na Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa jakie udało się odszukać. Zobacz oferty, warunki darmowej i ekspresowej dostawy, a także opinie o produkcie:

Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa (sklep TaniaKsiazka.pl)

61,48 zł
Sklep TaniaKsiazka.pl
Idź do sklepuSuper oferta
Pokaż wszystkie oferty (1)
  • Dane na temat dostępności produktów i aktualnych cen wykorzystane w prezentowanym rankingu synchronizowane są prawie w czasie rzeczywistym.

Pełny opis produktu

Tytuł Prawo administracyjne Autor Jan Aleksander Zimmermann Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-806-7 seria Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe Rok wydania 2022 ilość stron 620 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów  | str. 17
Wstęp  | str. 19

Część pierwsza 
Zagadnienia ogólne 

Rozdział pierwszy 
Administracja  | str. 29

Uwagi ogólne  | str. 29
Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej  | str. 33
Opisywanie administracji publicznej poprzez jej atrybuty  | str. 37

3.1. Działanie w imieniu państwa  | str. 37
3.2. Interes publiczny i indywidualny  | str. 38
3.3. Władztwo administracyjne  | str. 46
3.4. Pozostałe właściwości administracji publicznej  | str. 48

Rozdział drugi 
Prawo administracyjne  | str. 50

Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego  | str. 50

1.1. Definiowanie  | str. 50
1.2. Tendencje  | str. 52
1.3. Przedmiot prawa administracyjnego  | str. 56

parametry prawa administracyjnego  | str. 58

2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne  | str. 58
2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm  | str. 62
2.3. Zasada aktualności  | str. 65
2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań  | str. 65
2.5. Problem niesporności  | str. 67
2.6. Inne atrybuty prawa administracyjnego  | str. 70
2.7. Atrybuty prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego  | str. 71

Normy prawa administracyjnego  | str. 72
Sankcje w prawie administracyjnym  | str. 75
System prawa administracyjnego  | str. 79
Granice prawa administracyjnego  | str. 92

6.1. Styk z prawem konstytucyjnym  | str. 94
6.2. Styk z prawem cywilnym  | str. 96
6.3. Styk z prawem karnym  | str. 96

Rozdział trzeci 
Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa  | str. 100

Zagadnienia ogólne  | str. 100

1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne  | str. 100
1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa  | str. 103
1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne  | str. 107

Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego  | str. 108

2.1. Konstytucja  | str. 108
2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego  | str. 108
2.1.2. Problem bezpośredniego użytkowania Konstytucji poprzez organy administracji publicznej  | str. 112
2.2. Ustawa  | str. 115
2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy  | str. 116
2.4. Umowy międzynarodowe  | str. 117
2.5. Prawo Unii Europejskiej  | str. 118
2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne  | str. 118
2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów  | str. 120
2.6. Rozporządzenia  | str. 124
2.6.1. Istota rozporządzenia  | str. 124
2.6.2. Upoważnienie ustawowe  | str. 125
2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia  | str. 127
2.6.4. Organy wydające rozporządzenia  | str. 128
2.7. Wysłuchanie publiczne  | str. 129
2.8. Akty prawa miejscowego  | str. 129
2.8.1. Wprowadzenie  | str. 129
2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego  | str. 130
2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego  | str. 132
2.8.4. Gminne prawo miejscowe  | str. 133
2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego  | str. 137

Prawo wewnętrzne  | str. 139
Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego  | str. 141

4.1. Akty planowania  | str. 141
4.1.1. Uwagi ogólne  | str. 141
4.1.2. Właściwości miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  | str. 143
4.2. Statuty i regulaminy  | str. 144
4.3. Normy technologiczne  | str. 145

Publikacja i promulgacja źródeł prawa  | str. 145

5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa  | str. 145
5.2. Dzienniki urzędowe  | str. 147

Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str. 148

6.1. Zwyczaj  | str. 148
6.2. Prawo sędziowskie  | str. 150

Rozdział czwarty 
Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str. 154

Istota zasad ogólnych  | str. 154
wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego  | str. 156

2.1. Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego  | str. 156
2.1.1. Zasada praworządności (legalności)  | str. 156
2.1.2. Zasada lex retro non agit  | str. 156
2.1.3. Zasada ochrony praw korzystnie (optymalnie) nabytych  | str. 157
2.1.4. Zasada prawa do sądu  | str. 157
2.1.5. Zasada pomocniczości (subsydiarności)  | str. 158
2.1.6. Zasada proporcjonalności  | str. 159
2.1.7. Zasada jednostajnego rozwoju  | str. 161
2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej  | str. 162
2.2.1. Zasada korzystnej administracji  | str. 162
2.2.2. Zasada kompetencyjności  | str. 163
2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego  | str. 163
2.2.4. Zasada efektywności  | str. 164
2.3. Zasady ogólne Kodeksu nowoczesnania administracyjnego  | str. 164

Część druga 
Ustrojowe prawo administracyjne  

Rozdział piąty 
Podmioty administracji publicznej  | str. 169

Uwagi ogólne  | str. 169
Organy administracji publicznej  | str. 171

2.1. Pojęcie organu administracji publicznej  | str. 171
2.2. Kompetencja organu administracji publicznej  | str. 174
2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej  | str. 176
2.3.1. Konstrukcje prawne  | str. 176
2.3.2. Porozumienie administracyjne  | str. 178
2.4. Organ administrujący  | str. 182
2.5. Rodzaje organów administracji publicznej  | str. 184
2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe  | str. 184
2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego  | str. 184
2.5.3. Typy organów ze względu na sposób ich kreowania  | str. 186
2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne  | str. 187
2.5.5. Inne podziały  | str. 188
2.6. Urząd  | str. 188
2.7. Refleksja końcowa  | str. 189

Samorząd  | str. 189

3.1. Pojęcie samorządu  | str. 189
3.2. Rodzaje samorządu  | str. 191
3.2.1. Samorząd powszechny – terytorialny  | str. 191
3.2.2. Samorządy specjalne  | str. 193

Zakłady administracyjne (publiczne)  | str. 194

4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego  | str. 194
4.2. Władztwo zakładowe  | str. 195
4.3. Inne atrybuty zakładów publicznych  | str. 196
4.4. Typy zakładów publicznych  | str. 197

Katalog innych podmiotów administracji publicznej  | str. 200

5.1. Przedsiębiorstwa  | str. 201
5.2. Agencje  | str. 201
5.3. Spółki prawa publicznego  | str. 203
5.4. Fundacje prawa publicznego  | str. 203
5.5. Fundusze państwowe  | str. 204

wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne  | str. 204
Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych  | str. 207


Rozdział szósty 
Struktura administracji publicznej i związki pomiędzy jej podmiotami  | str. 210

Uwagi ogólne  | str. 210
Struktura administracji publicznej  | str. 210

2.1. Struktura resortowa (pionowa)  | str. 210
2.1.1. Resort administracyjny  | str. 210
2.1.2. Działy administracji rządowej  | str. 212
2.2. Struktura terytorialna (pozioma)  | str. 214
2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa  | str. 214
2.2.2. Warianty podziałów terytorialnych  | str. 214
2.2.3. Podział stanowczy  | str. 215
2.2.4. Podział pomocniczy  | str. 218
2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne  | str. 218

Związki pomiędzy podmiotami administrującymi  | str. 219

3.1. Centralizacja i decentralizacja  | str. 219
3.1.1. Centralizacja  | str. 220
3.1.2. Decentralizacja  | str. 221
3.2. Koncentracja i dekoncentracja  | str. 224
3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących  | str. 225
3.3.1. Kierownictwo  | str. 225
3.3.2. Nadzór  | str. 227
3.3.3. Kontrola  | str. 228
3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie  | str. 228
3.3.5. Koordynacja  | str. 230
3.3.6. Współdziałanie  | str. 231

Rozdział siódmy 
Administracja rządowa  | str. 235

Centralne organy administrujące poza administracją rządową  | str. 235

1.1. Prezydent RP i organy mu podległe  | str. 235
1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP  | str. 236

Centralna administracja rządowa  | str. 237

2.1. Rada Ministrów  | str. 237
2.1.1. Istota, skład i powoływanie  | str. 237
2.1.2. Zadania i kompetencje  | str. 238
2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów  | str. 239
2.1.4. Członkowie Rady Ministrów  | str. 239
2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów  | str. 240
2.1.6. Pełnomocnicy rządu  | str. 241
2.2. Prezes Rady Ministrów  | str. 242
2.3. Ministrowie  | str. 243
2.3.1. Istota funkcji ministra  | str. 243
2.3.2. Zakres działania ministrów  | str. 243
2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane  | str. 244
2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej  | str. 245
2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów  | str. 245
2.4. Komitety  | str. 246
2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  | str. 246
2.6. Rada Polityki Pieniężnej  | str. 247
2.7. Organy centralne  | str. 247

Terenowa administracja rządowa  | str. 249

3.1. Uwagi ogólne  | str. 249
3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie  | str. 250
3.3. Wojewoda  | str. 252
3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje  | str. 252
3.3.2. Kompetencje wojewody  | str. 254
3.3.3. Status osobowy wojewody  | str. 256
3.3.4. Organy pomocnicze wojewody  | str. 257
3.4. Wojewódzka administracja zespolona  | str. 258
3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej  | str. 258
3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej  | str. 259
3.5. Wojewódzka administracja niezespolona  | str. 262

Rozdział ósmy 
Samorząd terytorialny  | str. 264

Zagadnienia ogólne  | str. 264

1.1. Podstawowe części konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego  | str. 264
1.1.1. Wspólnota mieszkańców – składnik podmiotowy  | str. 264
1.1.2. Trójszczeblowość – komponent przedmiotowy  | str. 265
1.1.3. Inne elementy konstrukcyjne  | str. 267
1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego  | str. 268
1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego  | str. 269
1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji  | str. 269
1.3.2. Zasada samodzielności  | str. 271

Zadania  | str. 275

2.1. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja  | str. 275
2.2. Zadania własne gminy i ich katalog  | str. 278
2.3. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie  | str. 279
2.4. Zadania własne powiatu i ich katalog  | str. 280
2.5. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi  | str. 282
2.6. Inne zadania powiatu  | str. 283
2.7. Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 283
2.8. Zadania samorządu województwa  | str. 283
2.8.1. Podział zadań z administracją rządową  | str. 283
2.8.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa  | str. 284
2.8.3. Zadania własne województwa  | str. 285
2.8.4. Zadania zlecone województwu  | str. 285

Władze i organy samorządu terytorialnego  | str. 286

3.1. Władze i organy  | str. 286
3.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 286
3.3. Gmina  | str. 288
3.3.1. Rada gminy  | str. 288
3.3.2. Organ wykonawczy gminy  | str. 291
3.3.3. Radni  | str. 295
3.3.4. Organy i jednostki pomocnicze w gminie  | str. 296
3.3.5. Gminy o specjalnym statusie  | str. 297
3.4. Powiat  | str. 300
3.4.1. Rada powiatu (ważniejsze odrębności)  | str. 300
3.4.2. Organ wykonawczy powiatu  | str. 301
3.4.3. Starosta  | str. 303
3.4.4. Powiatowa administracja zespolona  | str. 304
3.5. Województwo samorządowe  | str. 306
3.5.1. Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności)  | str. 306
3.5.2. Organ wykonawczy województwa  | str. 307
3.5.3. Marszałek województwa  | str. 308
3.5.4. Zespolenie w samorządzie województwa  | str. 308

Referendum lokalne  | str. 309

4.1. Pojęcie referendum lokalnego  | str. 309
4.2. Typy referendum lokalnego  | str. 309
4.3. Ważniejsze części nowoczesnania referendalnego  | str. 311
4.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki  | str. 313

Konsultacje społeczne  | str. 314
Związki i porozumienia komunalne  | str. 315

6.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 315
6.2. Związki komunalne  | str. 315
6.3. Porozumienia komunalne  | str. 318
6.4. Związek metropolitalny  | str. 319
6.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 320
6.6. Zrzeszenia międzynarodowe  | str. 321

Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322

7.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne  | str. 322
7.2. Nabywanie mienia komunalnego  | str. 323
7.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 325
7.4. Gospodarka finansowa  | str. 326

Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str. 328

8.1. Ogólna charakterystyka  | str. 328
8.1.1. Kryterium nadzoru  | str. 328
8.1.2. Organy nadzoru  | str. 331
8.1.3. Zakres nadzoru  | str. 331
8.2. Środki nadzoru  | str. 332
8.2.1. Terminologia  | str. 332
8.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych)  | str. 333
8.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów  | str. 337
8.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem  | str. 338

Samorządowe kolegia odwoławcze  | str. 340

9.1. Uwagi ogólne  | str. 340
9.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej  | str. 342
9.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne  | str. 343

Część trzecia 
Administracja w stosunkach zewnętrznych 

Rozdział dziewiąty 
Działania administracji publicznej i ich formy  | str. 347

Uwagi wprowadzające  | str. 347
Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji  | str. 350
Klasyfikacja form działania administracji  | str. 351

3.1. Kryterium władztwa  | str. 351
3.2. Kryterium skutku prawnego  | str. 353
3.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa  | str. 354
3.4. Kryterium charakteru działania prawnego  | str. 355
3.5. Kryterium sfery skutku prawnego  | str. 355
3.6. Kryterium adresata skutku prawnego  | str. 356

nowe warianty prawnych form działania administracji  | str. 357


Rozdział dziesiąty 
Podmioty relacji zewnętrznych  | str. 360

Uwagi wprowadzające  | str. 360
Stosunek administracyjnoprawny  | str. 360

2.1. Pojęcie  | str. 360
2.2. Podmioty  | str. 362
2.3. Przedmiot i treść  | str. 366
2.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie  | str. 367
2.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych  | str. 368
2.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe  | str. 368
2.5.2. Stosunki sporne  | str. 372
2.5.3. Stosunki potencjalne i realne  | str. 372
2.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne  | str. 373
2.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze  | str. 374
2.5.6. Inne kategorie  | str. 374

Sytuacja administracyjnoprawna  | str. 375
Triada Bernatzika  | str. 376

4.1. Interes faktyczny (zwykły)  | str. 377
4.2. Interes prawny (kwalifikowany)  | str. 379
4.3. Publiczne prawa podmiotowe  | str. 383

Współczesne możliwości dopełniania triady Bernatzika  | str. 390

5.1. Uzasadnione oczekiwania  | str. 390
5.2. Prawa refleksowe  | str. 392

Rozdział jedenasty 
Akt administracyjny  | str. 394

Pojęcie aktu administracyjnego  | str. 394
Decyzja administracyjna  | str. 396

2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej  | str. 397
2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy  | str. 399

Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)  | str. 400

3.1. Kryteria podziału związane z adresatem  | str. 401
3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi  | str. 401
3.3. Kryteria podziału związane z treścią  | str. 404
3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych  | str. 405

Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 406

4.1. Uwagi wprowadzające  | str. 406
4.2. Fakt a prawo  | str. 407
4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 409
4.4. Dobór wstępny  | str. 410
4.5. Fakty  | str. 410
4.6. Prawo  | str. 412
4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa  | str. 415
4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy  | str. 417
4.9. Subsumcja  | str. 417

Luzy decyzyjne  | str. 418

5.1. Wyważanie  | str. 418
5.2. Dyskrecjonalność  | str. 420
5.3. Podziw administracyjne  | str. 421
5.3.1. Geneza uznania administracyjnego – swobodne zachwyt  | str. 423
5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego  | str. 427
5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego poprzez sąd administracyjny  | str. 429

Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 431
Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 432
Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 433
Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 436

9.1. Obowiązywanie korzystnego aktu administracyjnego w czasie  | str. 437
9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego  | str. 438
9.3. Uchylenie aktu administracyjnego  | str. 439

Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 443

10.1. Pojęcie wadliwości aktu  | str. 443
10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego  | str. 443
10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego  | str. 444
10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość  | str. 447

Rozdział dwunasty 
Inne formy stosowania prawa administracyjnego  | str. 451

Akty i czynności egzekucyjne  | str. 451

1.1. Uwagi ogólne  | str. 451
1.2. Formy działania organu egzekucyjnego  | str. 452

Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące  | str. 453

2.1. Pojęcie  | str. 453
2.2. Charakterystyka  | str. 454
2.3. Ochrona adresata  | str. 456

Dwustronne i wielostronne działania administracji  | str. 457

3.1. Uwagi ogólne  | str. 457
3.2. Umowa cywilnoprawna  | str. 459
3.3. Umowa administracyjna  | str. 459
3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość  | str. 459
3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech  | str. 461
3.3.3. Umowa administracyjna we Francji  | str. 464
3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim  | str. 464

Ugoda administracyjna  | str. 466

4.1. Pojęcie ugody administracyjnej  | str. 466
4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej  | str. 467
4.3. Skutki ugody  | str. 468

Przyrzeczenie administracyjne  | str. 469
Działania faktyczne administracji  | str. 471

6.1. Działania społeczno-organizatorskie  | str. 471
6.2. Działania materialno-techniczne  | str. 472

Bezczynność i milczenie administracji publicznej  | str. 473

7.1. Istota bezczynności oraz milczenia  | str. 473
7.2. Bezczynność administracji  | str. 473
7.2.1. Poszukiwanie definicji  | str. 473
7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym  | str. 474
7.2.3. Bezczynność poza nowoczesnaniem administracyjnym  | str. 476
7.3. Milczenie administracji  | str. 477

Część czwarta 
Kontrola administracji  

Rozdział trzynasty 
Sądownictwo administracyjne  | str. 483

Zagadnienia ogólne  | str. 483

1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego  | str. 483
1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie  | str. 487
1.3. Cel sądownictwa administracyjnego  | str. 490
1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie rozmiaru sprawiedliwości  | str. 491
1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego  | str. 494
1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego  | str. 496

Ustrój sądów administracyjnych  | str. 497

2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny  | str. 497
2.2. Struktura sądów administracyjnych  | str. 498
2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa  | str. 499

Przedmiot ochrony  | str. 501

3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe typy  | str. 501
3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych  | str. 505

Podmioty  | str. 506

4.1. Podmioty czynne  | str. 506
4.2. Podmioty bierne  | str. 508
4.3. Inne podmioty  | str. 508

Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego
(przedmiot i zakres zaskarżenia)  | str. 509

5.1. Wprowadzenie  | str. 509
5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)  | str. 510
5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu  | str. 514
5.3.1. Decyzja administracyjna  | str. 514
5.3.2. Postanowienia administracyjne  | str. 515
5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty albo czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa  | str. 516
5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w jednostkowych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających  | str. 517
5.3.5. Akty prawa miejscowego  | str. 518
5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str. 519
5.3.7. Akty nadzoru  | str. 520
5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie innowacyjnania  | str. 521
5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia  | str. 522
5.3.10. Enumeracja negatywna  | str. 523
5.4. Inne obszary działania sądu  | str. 524
5.4.1. Obfity kompetencyjne  | str. 524
5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne  | str. 525

Skarga  | str. 526

6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg  | str. 526
6.2. Skarga w systemie polskim  | str. 527

Przedmiot rozpoznania  | str. 528

7.1. Sprawa sądowoadministracyjna  | str. 529
7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania  | str. 530

Przedmiot orzekania  | str. 531

8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej  | str. 531
8.2. Typy orzeczeń sądowych  | str. 532
8.3. Związanie sądu w fazie orzekania  | str. 532
8.4. Istota orzekania i jego zakres  | str. 533
8.4.1. Istota orzekania  | str. 533
8.4.2. „Szerokość” orzekania  | str. 534
8.4.3. Problem orzekania merytorycznego  | str. 537
8.4.4. „Głębokość” orzekania  | str. 539
8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius  | str. 541

Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego  | str. 542
Zagadnienie wydajności wyroków sądu administracyjnego  | str. 543


Rozdział czternasty 
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej  | str. 545

System kontroli administracji  | str. 545

1.1. Wprowadzenie  | str. 545
1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli  | str. 546
1.2.1. Kryteria kontroli  | str. 546
1.2.2. Podmioty kontroli  | str. 546
1.2.3. Inne części różnicujące  | str. 547
1.3. Atrybuty kontroli administracji  | str. 548

Kontrola zewnętrzna  | str. 549

2.1. Kontrola parlamentarna  | str. 549
2.2. Kontrola państwowa  | str. 550
2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK  | str. 550
2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli  | str. 551
2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK  | str. 553
2.3. Kontrola sądów i trybunałów  | str. 554
2.4. Kontrola prokuratorska  | str. 555
2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich  | str. 557
2.6. Inne rodzaje kontroli sprawowanej poprzez pozaadministracyjne organy państwowe  | str. 558
2.7. Kontrola społeczna (obywatelska)  | str. 559

Kontrola wewnętrzna  | str. 560

3.1. Uwagi ogólne  | str. 560
3.2. Kontrola w administracji rządowej  | str. 561
3.3. Kontrola zarządcza  | str. 562
3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej  | str. 563

Część piąta 
Problemy aksjologiczne 

Rozdział piętnasty 
Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania  | str. 569

Aksjologia i aksjologia prawa  | str. 569
Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego  | str. 575
Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym  | str. 578

3.1. Dobro człowieka  | str. 578
3.2. Moralność  | str. 580
3.3. Sprawiedliwość  | str. 584
3.4. Prawda  | str. 588
3.5. Racjonalność  | str. 590
3.6. Pewność  | str. 592
3.7. Jasność i jawność  | str. 593
3.8. Szybkość i ekonomiczność  | str. 595
3.9. Wartości chronione poprzez prawo administracyjne  | str. 596

Etyka administrowania  | str. 597

Wybrana literatura  | str. 605

Parametry

ISBN

9788382868067

Autor

Jan zimmermann

Wydawnictwo

Wolters kluwer

Rok wydania

2022

Kategoria

E-booki

Producent

Wolters Kluwer Polska SA

Opinia użytkowników

-

Opinie oraz Recenzje

Lidia J.
Lidia J.
04.12.2024
Podesłane przez użytkowników opinie i recenzje pomogą ułatwić decyzję zakupową innym odwiedzającym
Jeśli udało Ci się skorzystać z Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa podziel się z użytkownikami oceną i opinią. Powiedz jakie są Twoje odczucia z korzystania, czy nie żałujesz zakupu, a także czy relacja cena / jakość jest dla Ciebie zadowalająca.

Dodaj opinię lub recenzję

Powiązane

Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych i notariuszy, E1066961EB
\n\nW książce przedstawiono instytucję odpowiedzialności dyscyplinarnej zawodów prawniczych służby publicznej: sędziego i prokuratora, i...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach
Do sklepu Szczegóły

Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach

38,90 zł
Tytuł Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach Autor Wojciech Czakon Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-3527-0...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (cmr). komentarz
\n\nƒKomentarz obejmuje kompleksowe omówienie problematyki umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów, unormowanej Konwencją CMR,...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Odpowiedzialność odszkodowawcza za niezgodne z prawem działanie władzy publicznej Wolters kluwer polska sa
Tytuł Odpowiedzialność odszkodowawcza za niezgodne z prawem działanie władzy publicznej Autor Michał Ziółkowski Język polski Wydawnictwo...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Psychopedagogiczne mity. jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?
Tytuł Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? Autor Tomasz Garstka Język polski Wydawnictwo Wolters...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Zarządzanie szkoleniami. jak skutecznie realizować politykę szkoleniową w firmie Wolters kluwer polska sa
Tytuł Zarządzanie szkoleniami. Jak efektywnie realizować politykę szkoleniową w firmie Autor Paweł Kopijer Język polski Wydawnictwo Wolters...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Firma i jej ochrona, 937D8CC6EB
Do sklepu Szczegóły

Firma i jej ochrona, 937D8CC6EB

57,96 zł
Tytuł firma i jej ochrona Autor Joanna Jowita Sitko Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-1864-8 linia Monografie...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Współczesna gospodarka światowa, AZ#D7D3831EEB/DL-ebwm/pdf
Tytuł Współczesna gospodarka światowa Autor Anna Zielińska-Głębocka Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-4684-9...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Wolters kluwer polska sa Prawo podatkowe z kazusami i pytaniami
Tytuł Prawo podatkowe z kazusami i pytaniami Autorzy Andrzej Huchla, Paweł Borszowski, Rafał Kowalczyk, Patrycja Zawadzka, Dobrosława Antonów,...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Istota prokury i zasady odpowiedzialności prokurenta - grzegorz kamieński (pdf) Wolters kluwer polska sa
\n\nPublikacja jest próbą uporządkowania kodeksowych uregulowań przepisów o prokurze, a także ukazania najróżniejszych aspektów sporów,...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Prawne aspekty bezpieczeństwa energetycznego w ue Wolters kluwer polska sa
Tytuł Prawne aspekty bezpieczeństwa energetycznego w UE Autor Marcin Nowacki Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-2360-4...
Rekomendacja
Wolters Kluwer Polska SA Naśladownictwo opakowań produktów markowych w świetle prawa własności intelektualnej, E0308C72EB
Tytuł Naśladownictwo opakowań produktów markowych w świetle prawa własności intelektualnej Autor Katarzyna Jasińska Język polski Wydawnictwo...
Wybrane dla Ciebie
Rekomendacja
Szydełko. zabawki Literat
Do sklepu Szczegóły

Szydełko. zabawki Literat

9,21 zł
Szydełkowanie to obecnie nad wyraz popularne hobby. Raduje się zainteresowaniem jednocześnie dziewczynek 7-8-letnich, jak i pań w każdym...
Rekomendacja
Tajemnice dworu sułtana. księga vii. hatidże
Do sklepu Szczegóły

Tajemnice dworu sułtana. księga vii. hatidże

20,00 zł
Żyli w dwóch różnorodnych światach… zespoliło ich przeznaczenie. Książka, która zainspirowała twórców serialu doskonałe stulecie. Ona jest...
Rekomendacja
Wiatr przez dziurkę od klucza. mroczna wieża. tom 4.5
Roland z Gilead jest rewolwerowcem, jednym z nielicznych usiłujących utrzymać porządek w świecie rosnącego bezprawia, połączeniem błędnego...
Rekomendacja
A.B.C
Do sklepu Szczegóły

A.B.C

24,21 zł
Kod wew.: 143771Autor: CHRISTIE AGATHAMiejsce i rok wydania: 2009 ilość stron: 40 s. Oprawa: CD rozmiary: 150x140 ISBN: 978-83-7267-417-3Kod...
Rekomendacja
Odlotowe gołębie łapią bandytów
Do sklepu Szczegóły

Odlotowe gołębie łapią bandytów

26,03 zł
ODLOTOWE GOŁĘBIE ŁAPIĄ BANDYTÓWKażdy prawdziwy gołąb da się pokroić za okruszki. Mniam! Mniam! Mniam! Lubicie frytki? Pizzę? Lody? Tym dla...
Rekomendacja
Harlequin Gorąco jak przed laty
Do sklepu Szczegóły

Harlequin Gorąco jak przed laty

8,98 zł
Przystojny, zmysłowy, bogaty, seksowny – oto popularny hokeista Jordan Serenghetti. Kontuzjowany trafia w ręce rehabilitantki Sery. Sera...
Rekomendacja
Kartkówki. edukacja polonistyczna i matematyczna. klasa 1 Literat
Tytuł Kartkówki. Edukacja polonistyczna i matematyczna. Klasa 1 Podtytuł Materiały edukacyjne Autor Beata Guzowska Język polski Wydawnictwo...
Rekomendacja
Chłopcy z placu broni ferenca molnara, AZ#567596AAEB/DL-ebwm/pdf
Rzetelne i przystępnie napisane opracowanie lektury, m.in. Szczegółowe i znaczne streszczenie, skrupulatna analiza, charakterystyka bohaterów,...
Rekomendacja
Zasada równości stron w procesie cywilnym Wydawnictwo c.h beck
Niniejsza monografia poświęcona jest zasadzie równości stron w procesie cywilnym. Mimo iż zasada równości nie została sformułowana wprost...
Rekomendacja
Literat Pielęgnacja włosów w domu
Do sklepu Szczegóły

Literat Pielęgnacja włosów w domu

2,18 zł
Poradnik Pielęgnacja włosów w domu mieści mnóstwo cennych danych i porad, jak samodzielnie w warunkach domowych uzyskać spektakularne, zdrowe,...
Rekomendacja
Beata guzowska Sprawdziany. język polski. przyroda. klasa iii
Sprawdziany, opracowane przez nauczycielki z wieloletnim doświadczeniem, dedykowane są dla uczniów klasy III szkoły podstawowej do samodzielnej...
Rekomendacja
Słodko-gorzko. dlaczego smutek i tęsknota są nam potrzebne do szczęścia, E1C4A82CEB
Nasza obsesja na punkcie nieustającego szczęścia nie sprawia, że jesteśmy szczęśliwi, zdrowi ani spełnieni. Autorka światowego bestsellera...