Zdjęcia Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa
E-booki
Dostępność:Do kupienia
Prawo administracyjne (Wolters Kluwer Polska SA)
Do kupienia w: Marka: Wolters Kluwer Polska SA
61,48 zł
Idź do sklepuSuper oferta
Skrócony opis produktu
Tytuł Prawo administracyjne Autor Jan Aleksander Zimmermann Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-806-7 linia Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe Rok wydania 2022...
Proponowany produkt Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa możesz nabyć w TaniaKsiazka.pl w świetnej cenie wynoszącej 61,48 zł. Oferta ta jest wynikiem kompleksowych porównan ogromnej ilości hurtowni oraz sklepów w naszej bazie.
Podstawowe cechy
ISBN
9788382868067
Autor
Jan zimmermann
Sprawdź promocyjne oferty na Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa
Prezentujemy listę promocyjnych ofert na Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa jakie udało się odszukać. Zobacz oferty, warunki darmowej i ekspresowej dostawy, a także opinie o produkcie:
Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa (sklep TaniaKsiazka.pl)
61,48 zł
Idź do sklepuSuper oferta
Pokaż wszystkie oferty (1)
Dane na temat dostępności produktów i aktualnych cen wykorzystane w prezentowanym rankingu synchronizowane są prawie w czasie rzeczywistym.
Pełny opis produktu
Tytuł Prawo administracyjne Autor Jan Aleksander Zimmermann Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-806-7 seria Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe Rok wydania 2022 ilość stron 620 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 17 Wstęp | str. 19
Część pierwsza Zagadnienia ogólne
Rozdział pierwszy Administracja | str. 29
Uwagi ogólne | str. 29 Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej | str. 33 Opisywanie administracji publicznej poprzez jej atrybuty | str. 37
3.1. Działanie w imieniu państwa | str. 37 3.2. Interes publiczny i indywidualny | str. 38 3.3. Władztwo administracyjne | str. 46 3.4. Pozostałe właściwości administracji publicznej | str. 48
Rozdział drugi Prawo administracyjne | str. 50
Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego | str. 50
1.1. Definiowanie | str. 50 1.2. Tendencje | str. 52 1.3. Przedmiot prawa administracyjnego | str. 56
parametry prawa administracyjnego | str. 58
2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne | str. 58 2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm | str. 62 2.3. Zasada aktualności | str. 65 2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań | str. 65 2.5. Problem niesporności | str. 67 2.6. Inne atrybuty prawa administracyjnego | str. 70 2.7. Atrybuty prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego | str. 71
Normy prawa administracyjnego | str. 72 Sankcje w prawie administracyjnym | str. 75 System prawa administracyjnego | str. 79 Granice prawa administracyjnego | str. 92
6.1. Styk z prawem konstytucyjnym | str. 94 6.2. Styk z prawem cywilnym | str. 96 6.3. Styk z prawem karnym | str. 96
Rozdział trzeci Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa | str. 100
Zagadnienia ogólne | str. 100
1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne | str. 100 1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa | str. 103 1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne | str. 107
Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego | str. 108
2.1. Konstytucja | str. 108 2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego | str. 108 2.1.2. Problem bezpośredniego użytkowania Konstytucji poprzez organy administracji publicznej | str. 112 2.2. Ustawa | str. 115 2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy | str. 116 2.4. Umowy międzynarodowe | str. 117 2.5. Prawo Unii Europejskiej | str. 118 2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne | str. 118 2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów | str. 120 2.6. Rozporządzenia | str. 124 2.6.1. Istota rozporządzenia | str. 124 2.6.2. Upoważnienie ustawowe | str. 125 2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia | str. 127 2.6.4. Organy wydające rozporządzenia | str. 128 2.7. Wysłuchanie publiczne | str. 129 2.8. Akty prawa miejscowego | str. 129 2.8.1. Wprowadzenie | str. 129 2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego | str. 130 2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego | str. 132 2.8.4. Gminne prawo miejscowe | str. 133 2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego | str. 137
Prawo wewnętrzne | str. 139 Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego | str. 141
4.1. Akty planowania | str. 141 4.1.1. Uwagi ogólne | str. 141 4.1.2. Właściwości miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | str. 143 4.2. Statuty i regulaminy | str. 144 4.3. Normy technologiczne | str. 145
Publikacja i promulgacja źródeł prawa | str. 145
5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa | str. 145 5.2. Dzienniki urzędowe | str. 147
Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego | str. 148
6.1. Zwyczaj | str. 148 6.2. Prawo sędziowskie | str. 150
Rozdział czwarty Zasady ogólne prawa administracyjnego | str. 154
Istota zasad ogólnych | str. 154 wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego | str. 156
2.1. Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego | str. 156 2.1.1. Zasada praworządności (legalności) | str. 156 2.1.2. Zasada lex retro non agit | str. 156 2.1.3. Zasada ochrony praw korzystnie (optymalnie) nabytych | str. 157 2.1.4. Zasada prawa do sądu | str. 157 2.1.5. Zasada pomocniczości (subsydiarności) | str. 158 2.1.6. Zasada proporcjonalności | str. 159 2.1.7. Zasada jednostajnego rozwoju | str. 161 2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej | str. 162 2.2.1. Zasada korzystnej administracji | str. 162 2.2.2. Zasada kompetencyjności | str. 163 2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego | str. 163 2.2.4. Zasada efektywności | str. 164 2.3. Zasady ogólne Kodeksu nowoczesnania administracyjnego | str. 164
Część druga Ustrojowe prawo administracyjne
Rozdział piąty Podmioty administracji publicznej | str. 169
Uwagi ogólne | str. 169 Organy administracji publicznej | str. 171
2.1. Pojęcie organu administracji publicznej | str. 171 2.2. Kompetencja organu administracji publicznej | str. 174 2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej | str. 176 2.3.1. Konstrukcje prawne | str. 176 2.3.2. Porozumienie administracyjne | str. 178 2.4. Organ administrujący | str. 182 2.5. Rodzaje organów administracji publicznej | str. 184 2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe | str. 184 2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego | str. 184 2.5.3. Typy organów ze względu na sposób ich kreowania | str. 186 2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne | str. 187 2.5.5. Inne podziały | str. 188 2.6. Urząd | str. 188 2.7. Refleksja końcowa | str. 189
Samorząd | str. 189
3.1. Pojęcie samorządu | str. 189 3.2. Rodzaje samorządu | str. 191 3.2.1. Samorząd powszechny – terytorialny | str. 191 3.2.2. Samorządy specjalne | str. 193
Zakłady administracyjne (publiczne) | str. 194
4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego | str. 194 4.2. Władztwo zakładowe | str. 195 4.3. Inne atrybuty zakładów publicznych | str. 196 4.4. Typy zakładów publicznych | str. 197
Katalog innych podmiotów administracji publicznej | str. 200
5.1. Przedsiębiorstwa | str. 201 5.2. Agencje | str. 201 5.3. Spółki prawa publicznego | str. 203 5.4. Fundacje prawa publicznego | str. 203 5.5. Fundusze państwowe | str. 204
wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne | str. 204 Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych | str. 207
Rozdział szósty Struktura administracji publicznej i związki pomiędzy jej podmiotami | str. 210
Uwagi ogólne | str. 210 Struktura administracji publicznej | str. 210
2.1. Struktura resortowa (pionowa) | str. 210 2.1.1. Resort administracyjny | str. 210 2.1.2. Działy administracji rządowej | str. 212 2.2. Struktura terytorialna (pozioma) | str. 214 2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa | str. 214 2.2.2. Warianty podziałów terytorialnych | str. 214 2.2.3. Podział stanowczy | str. 215 2.2.4. Podział pomocniczy | str. 218 2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne | str. 218
Związki pomiędzy podmiotami administrującymi | str. 219
3.1. Centralizacja i decentralizacja | str. 219 3.1.1. Centralizacja | str. 220 3.1.2. Decentralizacja | str. 221 3.2. Koncentracja i dekoncentracja | str. 224 3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących | str. 225 3.3.1. Kierownictwo | str. 225 3.3.2. Nadzór | str. 227 3.3.3. Kontrola | str. 228 3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie | str. 228 3.3.5. Koordynacja | str. 230 3.3.6. Współdziałanie | str. 231
Rozdział siódmy Administracja rządowa | str. 235
Centralne organy administrujące poza administracją rządową | str. 235
1.1. Prezydent RP i organy mu podległe | str. 235 1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP | str. 236
Centralna administracja rządowa | str. 237
2.1. Rada Ministrów | str. 237 2.1.1. Istota, skład i powoływanie | str. 237 2.1.2. Zadania i kompetencje | str. 238 2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów | str. 239 2.1.4. Członkowie Rady Ministrów | str. 239 2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów | str. 240 2.1.6. Pełnomocnicy rządu | str. 241 2.2. Prezes Rady Ministrów | str. 242 2.3. Ministrowie | str. 243 2.3.1. Istota funkcji ministra | str. 243 2.3.2. Zakres działania ministrów | str. 243 2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane | str. 244 2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej | str. 245 2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów | str. 245 2.4. Komitety | str. 246 2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji | str. 246 2.6. Rada Polityki Pieniężnej | str. 247 2.7. Organy centralne | str. 247
Terenowa administracja rządowa | str. 249
3.1. Uwagi ogólne | str. 249 3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie | str. 250 3.3. Wojewoda | str. 252 3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje | str. 252 3.3.2. Kompetencje wojewody | str. 254 3.3.3. Status osobowy wojewody | str. 256 3.3.4. Organy pomocnicze wojewody | str. 257 3.4. Wojewódzka administracja zespolona | str. 258 3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej | str. 258 3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej | str. 259 3.5. Wojewódzka administracja niezespolona | str. 262
Rozdział ósmy Samorząd terytorialny | str. 264
Zagadnienia ogólne | str. 264
1.1. Podstawowe części konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego | str. 264 1.1.1. Wspólnota mieszkańców – składnik podmiotowy | str. 264 1.1.2. Trójszczeblowość – komponent przedmiotowy | str. 265 1.1.3. Inne elementy konstrukcyjne | str. 267 1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego | str. 268 1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego | str. 269 1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji | str. 269 1.3.2. Zasada samodzielności | str. 271
Zadania | str. 275
2.1. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja | str. 275 2.2. Zadania własne gminy i ich katalog | str. 278 2.3. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie | str. 279 2.4. Zadania własne powiatu i ich katalog | str. 280 2.5. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi | str. 282 2.6. Inne zadania powiatu | str. 283 2.7. Zadania miasta na prawach powiatu | str. 283 2.8. Zadania samorządu województwa | str. 283 2.8.1. Podział zadań z administracją rządową | str. 283 2.8.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa | str. 284 2.8.3. Zadania własne województwa | str. 285 2.8.4. Zadania zlecone województwu | str. 285
Władze i organy samorządu terytorialnego | str. 286
3.1. Władze i organy | str. 286 3.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego | str. 286 3.3. Gmina | str. 288 3.3.1. Rada gminy | str. 288 3.3.2. Organ wykonawczy gminy | str. 291 3.3.3. Radni | str. 295 3.3.4. Organy i jednostki pomocnicze w gminie | str. 296 3.3.5. Gminy o specjalnym statusie | str. 297 3.4. Powiat | str. 300 3.4.1. Rada powiatu (ważniejsze odrębności) | str. 300 3.4.2. Organ wykonawczy powiatu | str. 301 3.4.3. Starosta | str. 303 3.4.4. Powiatowa administracja zespolona | str. 304 3.5. Województwo samorządowe | str. 306 3.5.1. Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności) | str. 306 3.5.2. Organ wykonawczy województwa | str. 307 3.5.3. Marszałek województwa | str. 308 3.5.4. Zespolenie w samorządzie województwa | str. 308
Referendum lokalne | str. 309
4.1. Pojęcie referendum lokalnego | str. 309 4.2. Typy referendum lokalnego | str. 309 4.3. Ważniejsze części nowoczesnania referendalnego | str. 311 4.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki | str. 313
Konsultacje społeczne | str. 314 Związki i porozumienia komunalne | str. 315
6.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego | str. 315 6.2. Związki komunalne | str. 315 6.3. Porozumienia komunalne | str. 318 6.4. Związek metropolitalny | str. 319 6.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego | str. 320 6.6. Zrzeszenia międzynarodowe | str. 321
Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego | str. 322
7.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne | str. 322 7.2. Nabywanie mienia komunalnego | str. 323 7.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym | str. 325 7.4. Gospodarka finansowa | str. 326
Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | str. 328
8.1. Ogólna charakterystyka | str. 328 8.1.1. Kryterium nadzoru | str. 328 8.1.2. Organy nadzoru | str. 331 8.1.3. Zakres nadzoru | str. 331 8.2. Środki nadzoru | str. 332 8.2.1. Terminologia | str. 332 8.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych) | str. 333 8.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów | str. 337 8.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem | str. 338
Samorządowe kolegia odwoławcze | str. 340
9.1. Uwagi ogólne | str. 340 9.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej | str. 342 9.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne | str. 343
Część trzecia Administracja w stosunkach zewnętrznych
Rozdział dziewiąty Działania administracji publicznej i ich formy | str. 347
Uwagi wprowadzające | str. 347 Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji | str. 350 Klasyfikacja form działania administracji | str. 351
3.1. Kryterium władztwa | str. 351 3.2. Kryterium skutku prawnego | str. 353 3.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa | str. 354 3.4. Kryterium charakteru działania prawnego | str. 355 3.5. Kryterium sfery skutku prawnego | str. 355 3.6. Kryterium adresata skutku prawnego | str. 356
nowe warianty prawnych form działania administracji | str. 357
Rozdział dziesiąty Podmioty relacji zewnętrznych | str. 360
Uwagi wprowadzające | str. 360 Stosunek administracyjnoprawny | str. 360
2.1. Pojęcie | str. 360 2.2. Podmioty | str. 362 2.3. Przedmiot i treść | str. 366 2.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie | str. 367 2.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych | str. 368 2.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe | str. 368 2.5.2. Stosunki sporne | str. 372 2.5.3. Stosunki potencjalne i realne | str. 372 2.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne | str. 373 2.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze | str. 374 2.5.6. Inne kategorie | str. 374
Sytuacja administracyjnoprawna | str. 375 Triada Bernatzika | str. 376
4.1. Interes faktyczny (zwykły) | str. 377 4.2. Interes prawny (kwalifikowany) | str. 379 4.3. Publiczne prawa podmiotowe | str. 383
Współczesne możliwości dopełniania triady Bernatzika | str. 390
5.1. Uzasadnione oczekiwania | str. 390 5.2. Prawa refleksowe | str. 392
Rozdział jedenasty Akt administracyjny | str. 394
Pojęcie aktu administracyjnego | str. 394 Decyzja administracyjna | str. 396
2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej | str. 397 2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy | str. 399
Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji) | str. 400
3.1. Kryteria podziału związane z adresatem | str. 401 3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi | str. 401 3.3. Kryteria podziału związane z treścią | str. 404 3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych | str. 405
Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 406
4.1. Uwagi wprowadzające | str. 406 4.2. Fakt a prawo | str. 407 4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 409 4.4. Dobór wstępny | str. 410 4.5. Fakty | str. 410 4.6. Prawo | str. 412 4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa | str. 415 4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy | str. 417 4.9. Subsumcja | str. 417
Luzy decyzyjne | str. 418
5.1. Wyważanie | str. 418 5.2. Dyskrecjonalność | str. 420 5.3. Podziw administracyjne | str. 421 5.3.1. Geneza uznania administracyjnego – swobodne zachwyt | str. 423 5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego | str. 427 5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego poprzez sąd administracyjny | str. 429
Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 431 Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji) | str. 432 Zawartość aktu administracyjnego (decyzji) | str. 433 Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji) | str. 436
9.1. Obowiązywanie korzystnego aktu administracyjnego w czasie | str. 437 9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego | str. 438 9.3. Uchylenie aktu administracyjnego | str. 439
Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji) | str. 443
10.1. Pojęcie wadliwości aktu | str. 443 10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego | str. 443 10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego | str. 444 10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość | str. 447
Rozdział dwunasty Inne formy stosowania prawa administracyjnego | str. 451
Akty i czynności egzekucyjne | str. 451
1.1. Uwagi ogólne | str. 451 1.2. Formy działania organu egzekucyjnego | str. 452
Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące | str. 453
2.1. Pojęcie | str. 453 2.2. Charakterystyka | str. 454 2.3. Ochrona adresata | str. 456
Dwustronne i wielostronne działania administracji | str. 457
3.1. Uwagi ogólne | str. 457 3.2. Umowa cywilnoprawna | str. 459 3.3. Umowa administracyjna | str. 459 3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość | str. 459 3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech | str. 461 3.3.3. Umowa administracyjna we Francji | str. 464 3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim | str. 464
Ugoda administracyjna | str. 466
4.1. Pojęcie ugody administracyjnej | str. 466 4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej | str. 467 4.3. Skutki ugody | str. 468
Przyrzeczenie administracyjne | str. 469 Działania faktyczne administracji | str. 471
6.1. Działania społeczno-organizatorskie | str. 471 6.2. Działania materialno-techniczne | str. 472
Bezczynność i milczenie administracji publicznej | str. 473
7.1. Istota bezczynności oraz milczenia | str. 473 7.2. Bezczynność administracji | str. 473 7.2.1. Poszukiwanie definicji | str. 473 7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym | str. 474 7.2.3. Bezczynność poza nowoczesnaniem administracyjnym | str. 476 7.3. Milczenie administracji | str. 477
Część czwarta Kontrola administracji
Rozdział trzynasty Sądownictwo administracyjne | str. 483
Zagadnienia ogólne | str. 483
1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego | str. 483 1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie | str. 487 1.3. Cel sądownictwa administracyjnego | str. 490 1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie rozmiaru sprawiedliwości | str. 491 1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego | str. 494 1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego | str. 496
Ustrój sądów administracyjnych | str. 497
2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny | str. 497 2.2. Struktura sądów administracyjnych | str. 498 2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa | str. 499
Przedmiot ochrony | str. 501
3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe typy | str. 501 3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych | str. 505
Podmioty | str. 506
4.1. Podmioty czynne | str. 506 4.2. Podmioty bierne | str. 508 4.3. Inne podmioty | str. 508
Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego (przedmiot i zakres zaskarżenia) | str. 509
5.1. Wprowadzenie | str. 509 5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia) | str. 510 5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu | str. 514 5.3.1. Decyzja administracyjna | str. 514 5.3.2. Postanowienia administracyjne | str. 515 5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty albo czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa | str. 516 5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w jednostkowych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających | str. 517 5.3.5. Akty prawa miejscowego | str. 518 5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków | str. 519 5.3.7. Akty nadzoru | str. 520 5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie innowacyjnania | str. 521 5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia | str. 522 5.3.10. Enumeracja negatywna | str. 523 5.4. Inne obszary działania sądu | str. 524 5.4.1. Obfity kompetencyjne | str. 524 5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne | str. 525
Skarga | str. 526
6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg | str. 526 6.2. Skarga w systemie polskim | str. 527
Przedmiot rozpoznania | str. 528
7.1. Sprawa sądowoadministracyjna | str. 529 7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania | str. 530
Przedmiot orzekania | str. 531
8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej | str. 531 8.2. Typy orzeczeń sądowych | str. 532 8.3. Związanie sądu w fazie orzekania | str. 532 8.4. Istota orzekania i jego zakres | str. 533 8.4.1. Istota orzekania | str. 533 8.4.2. „Szerokość” orzekania | str. 534 8.4.3. Problem orzekania merytorycznego | str. 537 8.4.4. „Głębokość” orzekania | str. 539 8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius | str. 541
Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego | str. 542 Zagadnienie wydajności wyroków sądu administracyjnego | str. 543
Rozdział czternasty Pozostałe formy kontroli administracji publicznej | str. 545
System kontroli administracji | str. 545
1.1. Wprowadzenie | str. 545 1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli | str. 546 1.2.1. Kryteria kontroli | str. 546 1.2.2. Podmioty kontroli | str. 546 1.2.3. Inne części różnicujące | str. 547 1.3. Atrybuty kontroli administracji | str. 548
Kontrola zewnętrzna | str. 549
2.1. Kontrola parlamentarna | str. 549 2.2. Kontrola państwowa | str. 550 2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK | str. 550 2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli | str. 551 2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK | str. 553 2.3. Kontrola sądów i trybunałów | str. 554 2.4. Kontrola prokuratorska | str. 555 2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 557 2.6. Inne rodzaje kontroli sprawowanej poprzez pozaadministracyjne organy państwowe | str. 558 2.7. Kontrola społeczna (obywatelska) | str. 559
Kontrola wewnętrzna | str. 560
3.1. Uwagi ogólne | str. 560 3.2. Kontrola w administracji rządowej | str. 561 3.3. Kontrola zarządcza | str. 562 3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej | str. 563
Część piąta Problemy aksjologiczne
Rozdział piętnasty Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania | str. 569
Aksjologia i aksjologia prawa | str. 569 Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego | str. 575 Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym | str. 578
3.1. Dobro człowieka | str. 578 3.2. Moralność | str. 580 3.3. Sprawiedliwość | str. 584 3.4. Prawda | str. 588 3.5. Racjonalność | str. 590 3.6. Pewność | str. 592 3.7. Jasność i jawność | str. 593 3.8. Szybkość i ekonomiczność | str. 595 3.9. Wartości chronione poprzez prawo administracyjne | str. 596
Etyka administrowania | str. 597
Wybrana literatura | str. 605
Parametry
ISBN
9788382868067
Autor
Jan zimmermann
Wydawnictwo
Wolters kluwer
Rok wydania
2022
Kategoria
E-booki
Producent
Wolters Kluwer Polska SA
Opinia użytkowników
-
Opinie oraz Recenzje
Lidia J.
04.12.2024
Podesłane przez użytkowników opinie i recenzje pomogą ułatwić decyzję zakupową innym odwiedzającym
Jeśli udało Ci się skorzystać z Prawo administracyjne marki Wolters kluwer polska sa podziel się z użytkownikami oceną i opinią. Powiedz jakie są Twoje odczucia z korzystania, czy nie żałujesz zakupu, a także czy relacja cena / jakość jest dla Ciebie zadowalająca.
Tytuł Planowanie i kontrola budżetowa w organizacjach Autor Wojciech Czakon Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-3527-0...
Tytuł Prawne aspekty bezpieczeństwa energetycznego w UE Autor Marcin Nowacki Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-2360-4...