Biologia uczy, że każdy z nas jest nieszablonowy już na samym początku naszego istnienia. Nasz rozwój jest realizacją potencjału, którego główną cechą jest właśnie unikalność. Perspektywa przyjęta w tej książce pozwala zrozumieć, jak szczególnie ważne jest to, iż każdy człowiek to unikat, i jak cenna jest dostatek z tego wynikająca.
Kiedy widzimy grupę rówieśników bawiących się na szkolnym boisku, zakładamy, iż są oni do siebie podobni, więc można stworzyć dla nich jeden wspólny pakiet propozycji dydaktycznych. Taki uniwersalny system szkolny powinien pozwolić im stwarzać i doskonalić zbiór kompetencji niezbędnych w przyszłości. W naszej grupie wynajdziemy jednak dzieci o rozmaitych potrzebach, zainteresowaniach i pragnieniach, z specyficznymi sposobami radzenia sobie ze światem. Mechanizmy, które sprzyjają różnorakości, są wpisane w rozwój człowieka. Mierząc wszystkich jedną miarą, narażamy się na straty, których nie można będzie odrobić. Dla dzieci oznacza to nieodkryte talenty, brak motywacji i przekonanie, iż inny sposób myślenia to ich problem. Dla nas wszystkich może stać się przyczyną porażki w przyszłości, kiedy zabraknie ludzi myślących w nietypowy sposób, zdolnych rozwiązać problemy, których dzisiaj nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.