Design thinking to metoda praktykowana z powodzeniem od korzystnych kilkudziesięciu lat. Stosują ją światowi giganci, jak Apple czy Google. Definiowana jest jako podejście, sposób myślenia czy - jak kto woli - filozofia, w której proponowanie nowych rozwiązań zostaje poprzedzone gruntownym poznaniem i zrozumieniem potrzeb użytkowników. To metodologia absolutnie uniwersalna i intuicyjna, a dzięki filarom, na których bazuje - kulturze zrozumienia, dociekliwości i kwestionowaniu utartych schematów - pomaga nie tylko lepiej odpowiadać na ludzkie zapotrzebowania. Pozwala także momentalnie odnajdować punkty zapalne, których zniwelowanie może znacząco przyczynić się do podniesienia jakości życia, pracy i doświadczeń zarówno pojedynczego człowieka, jak i społeczeństwa.
Tym, co efektywność metody design thinking, jest usystematyzowanie procesu, w którym techniczną wykonalność projektu łączy się z jego biznesową opłacalnością i codzienną użytecznością. Proces ten składa się z pięciu podstawowych etapów: odkrywania, definiowania wyzwania (potrzeb), tworzenia rozwiązania, prototypowania, testowania, planowania wdrożenia. Wszystkie podejmowane działania prowokują do zadania sobie podstawowych w metodologii design thinking pytań: Dla kogo projektujemy? Po co to robimy? Co w związku z tym oferujemy? Jak to wygląda? Czy działa? Czy jest osiągalne do wdrożenia? w rezultacie kreowane są produkty i usługi pożądane przez odbiorców, przy tym funkcjonalne i piękne, a jednocześnie wolne od niepotrzebnych udziwnień.
Ta książka demonstruje krok po kroku, jak posługiwać się metodą design thinking. Od poszukiwania pomysłów po pogłębionych wywiadach przeprowadzonych z klientami po przygotowanie rynkowego wdrożenia rozwiązania - szczegółowo omawia etapy oraz praktyczne narzędzia, które z powodzeniem będziesz mógł wykorzystywać w swej firmie. Odnajdziesz tu studia przypadków z najróżniejszych branż i opinie i doświadczenia specjalistów, którzy stosują tę metodę w swoim biznesie.
Beata Michalska-Dominiak i Piotr Grocholiński to założyciele społeczności Klientocentryczni skupiającej ekspertów metodyki design thinking i service design w Polsce. Ideą Klientocentrycznych jest wspieranie producenta, tworzenie nowych produktów i usług i pomoc organizacjom w wewnętrznej transformacji. W myśl zasady, iż liczą się ludzie, konsekwentnie zmieniają rzeczywistość firm, stwarzając nową wartość i gwarantując zupełnie nowe doświadczenia równocześnie klientom, jak i pracownikom. Więcej na www.klientocentryczni.pl.