Różnice jednostkowe występujące u ludzi dorosłych są widoczne i stanowcze w naszym życiu, a stanowczo takie, które są już rozwinięte i utrwalone w ukształtowanym organizmie. Od najdawniejszych lat próbowano poznawać jednostkowe różnice cech przy pomocy obserwacji zachowania, eksperymentów, analizy dzieł twórczych osób zasadniczych w życiu społecznych oraz osób defektywnych i przestępczych.
Badania cech systemu nerwowego, temperamentu, ogólnej sprawności umysłowej, zdolności specjalnych, zdolności do efektywnego uczenia się w szkole i na studiach są wciąż aktualne i konieczne ze względu na rosnące zapotrzebowanie na ludzi zdolnych, mądrych i twórczych.
Przykładowo można tu wymienić nad wyraz wnikliwe badania temperamentu, prowadzone od wielu lat poprzez prof. Jana Strelaua.(...)Praca przeznaczana jest dla studentów wszelkich kierunków studiów i nauczycieli, a istotnie studentów psychologii, pedagogiki, socjologii, i nauczycieli akademickich i szkół średnich nieposiadających głębszego przygotowania psychologicznego i pedagogicznego do pracy z młodzieżą i studentami.