Tytuł Edukacja Jutra. Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce Język polski Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanitas ISBN 978-83-64788-93-2 seria Monografie Edukacja Jutra Rok wydania 2014 Sosnowiec ilość stron 374 Format pdf Spis treści Wstęp
Zenon Jasiński 17
Część I. Współczesne szkolnictwo w obliczu reform oświatowych
Jan Grzesiak
Edukacja jutra wiedzie do postępu edukacyjnego od wczoraj do teraz 21
Józef Sowa
Ku postępowej szkole 37
Maria Kocór
Nauczyciel wobec reformy – reforma wobec nauczyciela. Ku polityce partnerstwa i dialogu edukacyjnego 49
Leszek Pawelski
Dyrektor szkoły – zarządca czy kreator edukacji 65
Stanisława Włoch
System edukacji w Szwecji 75
Część II. Szkoła jako podmiot polityki lokalnej
Eugenia Karcz-Taranowicz
Środowisko lokalne rzeczywistym determinantem rozwoju edukacji 91
Zbigniew Lenart
Komu zależy na jakości kształcenia? O samorządzie terytorialnym, wspólnocie lokalnej i kulturze politycznej Polaków 101
Ludmiła Nowacka
Wybrane zagadnienia polityki oświatowej gminy Racibórz na lata 2013-2017 111
Część III. Kompetencje współczesnego nauczyciela
Ryszard Parzęcki
Zdolności i kompetencje interpersonalne nauczyciela warunkujące efektywność cyklu pedagogicznego 125
Marek Kościelniak
Kompetencje nauczycielskie związane z troską o motywację uczenia się uczniów/studentów w ramach paradygmatu humanistycznego w realnym i wirtualnym środowisku uczenia się 135
Magdalena Bankiewicz
Wykształcony, doświadczony nauczyciel… Dyskusje o przygotowaniu nauczycieli do pracy z uczniem w szkole 149
Emilia Musiał
Jaki nauczyciel w e-szkole? 161
Część IV. Współczesne wyzwania stojące przed nauczycielami i wychowawcami
Anna Karpińska
Problematyka niepowodzeń edukacyjnych z perspektywy Tatrzańskich Sympozjów Naukowych 175
Małgorzata Chojak
Neurodydaktyka – sposób na niepowodzenia współczesnej szkoły? 183
Elżbieta Górnikowska-Zwolak
różnorodność w edukacji – wyzwanie dla polskich nauczycieli 197
Kazimierz Ostrowski
Rzeczywistość wychowawcza wobec znamion psychomanipulacji w relacjach pedagogicznych współczesnej szkoły 211
Edward Nycz
Druga szansa dla młodzieży zaniedbanej i skomplikowanej. Casus Ochotniczych Hufców Pracy 225
Część V. Ewaluacja i innowacje w edukacji szkolnej
Wiga Bednarkowa
Kognitywistyczne fundamenty hybrydowego modelu szkoły 239
Tomasz M. Zimny
Kilka uwag o ewaluacji kształcenia szkolnego 251
Jolanta Gabzdyl
Cel a zadanie – kategorie ewaluacji kształcenia 259
Ewa Smak
Innowacje pedagogiczne w edukacji wczesnoszkolnej 271
Bogdan Urbanek
Podstawa programowa a metodyka kształcenia 283
Część VI. Edukacja wczesnoszkolna w perspektywie jutra
Beata Matusek
Sześciolatek u progu kariery szkolnej – świeże wyzwania, szanse i zagrożenia 299
Aleksandra Kruszewska
Kształtowanie dojrzałości szkolnej poprzez zabawę 309
Gabriela Kryk
Edukacja domowa formą kształcenia i samokształcenia dzieci w młodszym wieku szkolnym 319
Teresa Neckar-Ilnicka
Dziecko w roli konsumenta. Dylematy pedagoga 329
Część VII. Specjalne potrzeby edukacyjne i profilaktyka w szkole jutra
Krystyna Barłóg, Mateusz Barłóg
Paradygmaty normalizacyjne, modele wsparcia, a pomoc specjalna w szkołach masowych 341
Izabela Sochacka
komponenty Metody dobrego Startu w profilaktyce i terapii logopedycznej 353
Mateusz Warchał
Profilaktyka zniekształceń poznawczych u dzieci – wybrane środki i metody dydaktyczne 365