Rozdział 1 posiada typowe właściwości profesjologii i ich analizę. Rozdział 2 posiada najważniejsze dane o pracy ludzkiej jako podstawowym warunku istnienia i profesjonalnego rozwoju człowieka.
Rozdział 3 posiada podstawowe dane o profesjonalnej pracy człowieka. W rozdziale 4 przedstawiłem teoretyczne podstawy profesjologii jako nowej nauki. Rozdział 5 posiada wyznaczone i opisane typy i metody naukowych badań, z znacznym wyróżnieniem charakterystycznych metod profesjologii.
W rozdziale 6 przedstawiłem opis warunków profesjonalnego rozwoju na tle ogólnych zmian rozwojowych człowieka. W rozdziale 7 przedstawiłem proces mistrzowskiego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozdział 8 mieści opis wyników profesjonalnego rozwoju.
Rozdział 9 poświęcony jest metodom stymulacji mistrzowskiego i postzawodowego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, istotnie seniorów. Rozdział 10 zawiera wyniki badań prozawodowych marzeń dzieci jako przykład twierdzenia, iż już dzieci wieku przedszkolnego posiadają swoją preorientację dotyczącą wyboru zawodów i pracy ludzkiej; postzawodową ogólną intensywność seniorów oraz aktywność twórczą.
Rozdział 11 to pomocniczy słownik profesjologiczny jako przykład wskazanych i zdefiniowanych wybranych terminów. Rozdział 12 jest potraktowany jako pomocniczy test ćwiczeniowy, przeznaczony z zasady dla studentów pedagogiki i psychologii przygotowujących się do egzaminu z przedmiotu profesjologia.
Całość pracy zamyka bibliografia, w której zamieszczone są pozycje bezpośrednio i pośrednio związane z treścią nowej nauki, a także posłowie autorskie.