Badając kulturę filmową w krajach podbitych poprzez Japonię w latach 1895?1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło nierozdzielną część składową narracji imperialnej i służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej.
Przyjęta poprzez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza usprawnia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca, a także wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej części świata.
Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu kolonialnego, a następnie ukazuje obraz okupacji z punktu widzenia ludności podporządkowanej, odwołując się równocześnie do dzieł rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych.
Powiązanie kina kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii dalekowschodnich.
Krzysztof Loska – profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce PAN.
Prowadzi badania z zakresu historii kina azjatyckiego, postkolonializmu i kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych, jest autorem stu sześćdziesięciu artykułów naukowych oraz kilkunastu książek, m.in.
Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Adaptacje literatury japońskiej (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).