Książka Katarzyny Szkaradnik stanowi rekonstrukcję „autoportretu rozproszonego" Jana Szczepańskiego, Józefa Pilcha i Jana Wantuły, na który składają się nie tylko portrety jednostkowe, ale także portret społeczny i wspólnotowy.
Wyłania się on z persewerujących w monografii węzłowych problemów: historyczności, lokalności i pogranicza, narracji, języka, ideologii, w związku z którymi odsłania się wspólny rdzeń postaw tych postaci.
Jest to rekonstrukcja fascynująca, przeważnie z racji przedstawienia kontrpropozycji dla dominującego polskiego imaginarium. Osiami, na których rozpięte zostało studium, są dwa sposoby rozumienia historyczności: pierwszy odsyła do narratywistycznej filozofii historii, z jej naciskiem na dyskursywne reguły reprezentacji przeszłości, drugi to doświadczanie dziejowości w jednostkowej biografii, z kluczową rolą narracji jako czynnika integrującego.
wybór takiej dominanty uzasadniają praktyki tekstowe bohaterów – wszyscy trzej uprawiali bądź pisarstwo historyczne, bądź refleksję nad historią, a równolegle pisarstwo autobiograficzne. Historyczność jest więc dla nich wyzwaniem zarówno egzystencjalnym, jak i pisarskim.
Autorka ze znawstwem pokazuje to dialektyczne napięcie i zastanawia się nad pragmatyką pisania, które wynika z konfrontacji jednostkowości z historią wydarzeniową. Podkreślić należy wartość poznawczą książki, ponieważ daje ona wgląd w twórczość postaci niewiele znanych, a wybitnych, o wyjątkowym formacie intelektualnym, które z perspektywy peryferyjnej przepracowują polskość i historię.
dr hab. Elżbieta Rybicka, prof. UJ Historia jako narracja i doświadczenie to pochwała literatury regionalnej. Ukazanie historii lokalnej przez pryzmat (auto)biografii Jana Szczepańskiego, Józefa Pilcha i Jana Wantuły pozwala uwypuklić niebanalne wątki związane z kwestiami przepracowywania przeszłości, problemów tożsamościowych czy inkulturacji.
Autorka adekwatnie przyjęła perspektywę porównawczą, gdyż analizowanych pisarzy „łączą stosunki rodzinne lub przyjacielskie, chłopskie pochodzenie, miejsce urodzenia, wyznanie ewangelicko-augsburskie, w efekcie zaś wspólny habitus i znaczące wątki myślowe".
Poszukuje w ich tekstach idei bliskich humanistyce afirmatywnej, przekonując, iż bohaterom książki nie chodzi o „fakty historyczne, ale o przywracanie/nadawanie ładu, wciąż na nowo podejmowane próby scalania jako ocalania".
W rozważaniach różnych historiografów przewija się motyw traktowania historii jako ludzkiej samowiedzy (R.G. Collingwood) i sposobu poszukiwania siebie, co uwidacznia się także w analizach zawartych w monografii.
Ów pierwiastek egzystencjalny zasługuje na szczególną uwagę. Wskazuje bowiem na formacyjne znaczenie historii/humanistyki, której znajomość powinna we właściwym czasie stać się bodźcem zdolnym – jak pisze ważny dla wymowy książki Hans-Georg Gadamer – „wyprowadzać nas poza samych siebie".
prof. Dr hab. Ewa Domańska Katarzyna Szkaradnik – ur. W 1987 r., literaturoznawczyni i kulturoznawczyni, redaktorka tekstów, w tym edycji źródłowych. Opracowała m.in. Zmieszany zapach książek i jabłek.
dobór korespondencji Jana Wantuły z lat 1899–1953 (nominowany do finału konkursu Książka Historyczna Roku i uwielbiany przez Ruch Stowarzyszeń Regionalnych RP za najkorzystniejszą książkę regionalistyczną 2017 r.).
Laureatka konkursu „Preludium 4" Narodowego Centrum Nauki oraz III nagrody w 14. Konkursie Narodowego Centrum Kultury na pracę doktorską, zwyciężczyni Ogólnopolskiego Dyktanda 2007. Publikowała m.in.
w „Pamiętniku Literackim", „Czasie Kultury", „Kulturze i Społeczeństwie", od 2011 r. Pisze recenzje do „artPAPIERu". Interesuje się antropologią literatury, hermeneutyką, a także kulturą i przeszłością Śląska Cieszyńskiego, a pozanaukowo musicalami.