W zakresie dydaktyki zadania dla wojskowego szkolnictwa wyższego ukierunkowane są na doskonalenie nie tylko treści,również metod nauczania gwarantujących maksymalny rozwój aktywności intelektualnej studentów, a także kształtowanie umiejętności działania poręcznego w oparciu o opanowaną teorię naukową.
Szczególną zaś rolę w unowocześnianiu cyklu dydaktycznego przypisuje się warunkom przebiegu cyklu kształcenia, a także materialnej infrastrukturze dydaktycznej. Chodzi tu o metodyczne wprowadzenie do procesu nauczania nowych form nauczania i użytkowanie postępowych środków dydaktycznych.
Istnieje uzasadniona potrzeba zaprezentowania uwag i wskazówek, które usprawniłyby przyszłe działanie nauczycieli w uczelniach wyższych w wojsku w zakresie umiejętności dydaktycznych i pedagogicznych. Rozwiązanie podjętych problemów z zakresu pedeutologii i dydaktyki szkoły wyższej wyraźnie wzbogaci i poprawi stan wiedzy dotyczący sylwetki nauczyciela akademickiego.
Podjęte w niniejszej monografii rozważania mogą znacząco wzbogacić wiedzę nauczycieli każdej uczelni wyższej, a stanowczo nauczycieli akademickich uczelni wojskowej.