Projektowanie należy do obszaru działalności podstawowej każdej organizacji. Ujęcie systemowe w działaniu ludzi, zespołów i całych organizacji pozwala na kompleksową analizę możliwości i potrzeb bez pominięcia skutków tych działań, a także przy wykorzystaniu synergii systemowej.
W książce podejmuje się problem racjonalnego zarządzania w warunkach wyznaczanych potencjałem własnym organizacji i jej otoczenia. Ważne jest na dodatek przeniesienie akcentu z oczekiwań tzw. Klienta masowego na potrzeby i kryteria odbiorcy jednostkowego.
Stąd także całościowy ogląd przedmiotu i procesu projektowania wymaga uwzględniania wielu kryteriów systemowych, w tym funkcjonalności i funkcjonalności i jakości, bezawaryjności, ryzyka i wydajności działań projektowych, które determinowane są złożonością projektu, a poprzez to czasem i kosztem jego realizacji.
cykl zarządzania projektem powinien więc bazować na obiektywnej, wieloaspektowej ocenie ilościowo-jakościowej projektu z zachowaniem jego spójności i kompletności. W książce skoncentrowano się na tych strategiach i koncepcjach zarządzania projektami, które akcentują mierzalność i wartościowanie procesów projektowania, nie tylko w wymiarze czasu, lecz także w innych wymiarach z uwzględnieniem analizy wartości, a także modeli zapewniania jakości.
W pracy zawarto także liczne studia przypadków i zadania problemowo-rachunkowe, co może służyć poszerzeniu grona odbiorców i nadaje jej charakter utylitarno-poznawczy.