Roboty przenośne, a niezwykle roboty inżynieryjne, stanowią szczególnie zróżnicowaną grupę bezzałogowych platform lądowych. Można je sklasyfikować na przykład według kryterium masy na: plecakowe, przenośne, lekkie, średnie, ciężkie i wyjątkowo ciężkie.
W zależności od masy mają one przeróżne konstrukcje i technologie napędu. Z zasady wyposażane są w stosowne narzędzia i osprzęty, by mogły zastąpić ludzi podczas realizacji niezwykle niebezpiecznych misji.
Z tych względów dla produktywnej realizacji zadań wymagają: - wysokiej mobilności terenowej, zwrotności i manewrowości oraz zdolności do rozwijania sporych sił uciągu, naporu i udźwigu; - wysokiej stateczności statycznej i dynamicznej podczas pracy osprzętami i przemieszczania się po bezdrożach; - trafnej kinematyki i pola pracy osprzętów, a także narzędzi dostosowanych do wykonywanych zadań; - systemów teleoperacji gwarantujących wysoką świadomość akcyjną i sytuacyjną i instynktowność sterowania.
powoduje to konieczność rozwiązywania licznych problemów konstrukcyjnych i rozwoju wielu technice, które oddziałują na siebie i wzajemnie się uzupełniają. Badania w tym zakresie stanowią zatem szczególnie ciekawy obszar wiedzy.