Tytuł Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka Autor Danuta Elsner Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-6083-8 kolekcja Poradniki ABC Rok wydania 2013 ilość stron 244 Format pdf Spis treści Wykaz ważniejszych skrótów
str. 13
Wprowadzenie
str. 15
Rozdział 1
Kierunki zmian w systemie doskonalenia nauczycieli
str. 19
Bibliografia
str. 26
Inne źródła
str. 26
Część 1
Podstawy teoretyczne
Rozdział 2
Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów
str. 29
1. Wprowadzenie
str. 29
2. Sieci, węzły, połączenia i przepływy
str. 29
3. Sieci społeczne
str. 31
4. Struktura sieci społecznych
str. 33
5. Sieć jako stosowna organizacja społeczna w czasach permanentnej zmiany
str. 36
6. Internet a sieci społeczne
str. 39
7. Zakończenie
str. 42
Bibliografia
str. 45
Rozdział 3
Sieć jako nowy typ organizacji
str. 46
1. Wprowadzenie
str. 46
2. Charakterystyka sieci jako rodzaju organizacji
str. 48
3. Członkowie sieci
str. 51
4. Wystąpienie z inicjatywą utworzenia sieci
str. 52
5. Wielkość sieci i dobór członków
str. 53
6. Czas niezbędny na nawiązanie kontaktów
str. 54
7. Cykl życia sieci
str. 55
8. Nazwa sieci
str. 56
9. Inicjacja pracy sieci
str. 56
10. Zasady wspólnego działania w sieci
str. 57
11. Koordynacja pracy sieci
str. 59
12. Komunikowanie się w sieci
str. 61
13. Zapotrzebowania członków sieci a ich wkład własny
str. 62
14. Ewaluacja pracy sieci
str. 64
15. Warunki potrzebne do rozwoju sieci
str. 66
16. Solidne i słabe strony sieci jako organizacji
str. 67
17. Zakończenie
str. 68
Bibliografia
str. 68
Rozdział 4
Sieć jako społeczność uczących się
str. 69
1. Wprowadzenie
str. 69
2. Wiedza w społecznościach uczących się
str. 70
3. Wykorzystanie konstruktywizmu w budowaniu społeczności uczących się
str. 76
4. Zespołowe uczenie się w sieci
str. 80
5. Zakończenie
str. 88
Bibliografia
str. 89
Część 2
Od teorii do praktyki
Rozdział 5
Potencjał społeczny nauczycieli jako wyzwanie dla wytwarzających sieci
str. 93
1. Wprowadzenie
str. 93
2. Kapitał społeczny jako potencjał wspierający współpracę i zamianę wiedzy
str. 93
3. Podstawowe rozmiary kapitału społecznego
str. 96
4. Potencjał społeczny nauczycieli - założenia i problematyka badań własnych
str. 99
5. Potencjał społeczny nauczycieli - wyniki badań własnych
str. 101
6. Zakończenie
str. 108
Bibliografia
str. 108
Rozdział 6
Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się
str. 110
1. Wprowadzenie
str. 110
2. Tworzenie warunków w szkołach
str. 110
3. Tworzenie warunków w środowisku zawodowym
str. 113
4. Tworzenie warunków w placówkach doskonalenia nauczycieli
str. 116
5. Tworzenie warunków przez organy prowadzące
str. 119
6. Zakończenie
str. 120
Bibliografia
str. 121
Rozdział 7
Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie
str. 122
1. Wprowadzenie
str. 122
2. Początki
str. 123
3. Zmiana praktyki, zmiana kultury
str. 124
4. Przywódcy i przywództwo w uczeniu się
str. 127
5. Warunki skutecznego uczenia się w szkole i w sieci
str. 129
5.1. Zespołowe uczenie się
str. 129
5.2. Zainteresowania badawcze
str. 129
5.3. Opinie uczniów
str. 130
5.4. Przywództwo nauczycieli
str. 131
5.5. Uczenie się całej szkoły
str. 132
6. Przeszkody i trudności w efektywnym uczeniu się w szkole i w sieci
str. 133
6.1. Potrzeba "prawidłowych" wielbicieli
str. 133
6.2. Nieporozumienia
str. 133
6.3. Czas i przestrzeń
str. 134
7. Zakończenie i wnioski
str. 134
Bibliografia
str. 135
Rozdział 8
Dynamika powstawania sieci na przykładzie Sieci Uczących się Przedszkoli "Supeł"
str. 136
1. Wprowadzenie
str. 136
2. Inicjacja Sieci "Supeł"
str. 136
3. Cykl organizowania się Sieci "Supeł"
str. 137
4. Skomplikowane początki Sieci "Supeł"
str. 139
5. Przykłady udanych inicjatyw wewnętrznych Sieci "Supeł"
str. 141
6. Pierwsze sukcesy Sieci "Supeł"
str. 143
7. Plany na przyszłość Sieci "Supeł"
str. 144
8. Zakończenie
str. 145
Bibliografia
str. 145
Rozdział 9
Sieci szkół i sieci nauczycieli w Republice Federalnej Niemiec
str. 146
1. Wprowadzenie
str. 146
2. Początki tworzenia sieci w Niemczech
str. 148
3. Warunki organizacyjne powstania sieci
str. 151
4. Warunki prawne powstawania sieci
str. 152
5. Finansowanie sieci
str. 153
6. Sposoby współpracy w sieci
str. 153
7. Organizacja sieci
str. 154
8. Sieci - przykłady udanych inicjatyw oddolnych
str. 155
8.1. Sieć Service-Learning - nauka przez pracę uczniów na rzecz społeczności lokalnej
str. 155
8.2. Sieć nauczycieli matematyki - od projektu we wnętrzuszkolnego do stworzenia sieci
str. 156
8.3. Sieć w ramach paktu dla edukacji miasta Recklinghausen
str. 157
9. Trudności w funkcjonowaniu sieci
str. 158
10. Zakończenie
str. 159
Bibliografia
str. 160
Inne źródła
str. 160
Rozdział 10
Sieć: naturalne środowisko uczenia się nauczycieli i szkół. Doświadczenia holenderskie
str. 162
1. Wprowadzenie
str. 162
1.1. Początki
str. 162
1.2. Kierunki polityki państwa
str. 163
1.3. Trendy w myśleniu o uczeniu się nauczycieli
str. 164
1.4. Lekcja pierwsza: poszukiwanie równowagi
str. 165
2. O czym jest ten rozdział?
str. 166
3. Organizacja sieci
str. 167
3.1. Schemat sieci szkół
str. 167
3.2. Członkowie
str. 168
3.3. Role dyrektora szkoły
str. 168
3.4. Wielkość sieci i odległość pomiędzy członkami
str. 169
3.5. Koordynacja sieci
str. 169
3.6. Aktywności w sieci
str. 170
4. Cykl rozwoju sieci
str. 171
4.1. Przebieg cyklu, zastój, ryzyko niepowodzenia
str. 171
4.2. Zagrożenie stagnacją i ryzyko niepowodzenia
str. 172
4.3. Ewaluacja i refleksja
str. 173
4.4. Inicjacja pracy sieci
str. 173
4.5. Transfer efektów
str. 175
4.6. Efekty
str. 175
5. Stymulowanie, monitorowanie i coaching sieci
str. 178
6. Zakończenie
str. 179
Bibliografia
str. 180
Część 3
Przykłady korzystnej praktyki
Rozdział 11
Sieć "Kujawy"
str. 183
1. Wprowadzenie
str. 183
2. Powstanie Sieci "Kujawy"
str. 183
3. Organizacja i funkcjonowanie Sieci "Kujawy"
str. 184
4. Zadania zrealizowane w Sieci "Kujawy"
str. 186
5. Trudności, którym nie udało się sprostać w Sieci "Kujawy"
str. 190
6. Zakończenie
str. 192
Bibliografia
str. 192
Inne źródła
str. 193
Rozdział 12
Sieć uczących się szkół
str. 194
1. Wprowadzenie
str. 194
2. Inicjacja pracy sieci
str. 195
3. Zespołowe uczenie się w sieci
str. 198
4. Ewaluacja funkcjonowania sieci
str. 201
5. Narzędzia do ewaluacji pracy sieci
str. 205
6. Zakończenie
str. 211
Bibliografia
str. 213
Rozdział 13
Sieć dyrektorek przedszkoli
str. 215
1. Wprowadzenie
str. 215
2. Powstanie sieci
str. 215
3. Kształtowanie zrębów organizacyjnych i merytorycznych sieci
str. 216
4. Przejście od spraw pilnych do ważnych
str. 217
5. Organizacja pracy sieci
str. 219
6. Efekty uboczne funkcjonowania sieci
str. 219
7. Impas w funkcjonowaniu sieci i poszukiwanie nowych wyzwań
str. 220
8. Próba samooceny funkcjonowania sieci
str. 221
9. Zakończenie
str. 224
Bibliografia
str. 224
Rozdział 14
Sieć ENIRDELM
str. 225
1. Wprowadzenie
str. 225
2. Powstanie Sieci ENIRDELM
str. 225
3. Formy aktywności Sieci ENIRDELM
str. 226
4. Organizacja Sieci ENIRDELM
str. 227
4.1. Członkostwo
str. 228
4.2. Język
str. 228
4.3. Nazwa
str. 229
4.4. Misja i cele
str. 229
4.5. Wewnętrzne organy i "funkcyjni" członkowie
str. 230
4.6. Sposób organizowania konferencji
str. 231
5. Wkład Polaków w działalność Sieci ENIRDELM
str. 232
5.1. Organizacja spotkań grup roboczych i projektowych
str. 233
5.2. Organizacja sympozjum
str. 233
6. Sukcesy i porażki Sieci ENIRDELM
str. 234
7. Zakończenie
str. 235
Bibliografia
str. 235
Zakończenie
str. 237
Summary
str. 239
dane o autorach
str. 241