Pomimo istniejących aktualnie krytycznych sądów na temat internatu, jest on nadal instytucją najistotniej ze wszelkich uprawomocnioną do rozwijania procesów opieki i wychowania. Odnosi się to jeszcze do wychowania rewalidacyjnego. Podejmując próbę analizy funkcjonowania internatu i sprawności stosowanych w nim metod wychowania, przyjęto tezę,pokaźnym warunkiem uzyskiwania sukcesów edukacyjno-wychowawczych, jest wykorzystywanie odpowiednio dopasowanych metod wychowawczych polegających na rekompensowaniu braków i deficytów rozwojowych wychowanków o obniżonej skuteczności umysłowej. Podjęty w pracy temat analizowania tematyki związanej z funkcjami internatu i sprawnością działań w nim realizowanych może posłużyć opiekunom-praktykom do opracowywania takich metod pracy wychowawczej, które w zasadniczy sposób wpłyną na wychowanków. Książka powstała w celu poszerzenia istniejącej już wiedzy teoretycznej potrzebnej do tworzenia takiego modelu internatu, który pozwoliłby na rekompensowanie deficytów rozwojowych wychowanków upośledzonych umysłowo, dając im możliwość pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, ekonomicznym i kulturalnym społeczeństwa, do którego należą.
Tytuł Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo Autor Małgorzata Czajkowska-Kisil Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-778-6 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 ilość stron 150 Format pdf Spis treści Rozdział pierwszy
Praca wychowawcza i rewalidacyjna z osobami o obniżonej skuteczności umysłowej
1. Uzasadnienie wyboru tematu
2. Istota i charakterystyka niepełnosprawności umysłowej
2.1. Definicje pojęć
2.2. Atrybuty dzieci o obniżonej skuteczności umysłowej
3. Podstawowe założenia wychowania dzieci upośledzonych umysłowo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
3.1. Organizowanie procesu wychowania w placówkach specjalnych
3.2. Kształtowanie kompetencji społecznych osób o obniżonej wydajności umysłowej
3.3. Stan badań nad kompetencjami społecznymi osób upośledzonych umysłowo
4. Kierunki rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo
4.1. Strategie i procedury w procesie rewalidacji
4.2. Wybrane prekursorskie metody aktywizujące w rehabilitacji osób niepełnosprawnych umysłowo
5. Miejsce internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo
5.1. Internat jako placówka społeczna w systemie oświaty i wychowania
5.2. Struktura modelu organizacyjnego internatu
5.3. Funkcje internatu w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym
5.4. Kompensacyjne metody, formy i typy zajęć używane w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie
Rozdział drugi
Organizacja badań własnych
1. Przedmiot i cele badań
2. Problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne
3. Procedura badań
3.1. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.2. Sposób opracowania wyników badań
3.3. Teren, organizacja i przebieg badań
3.4. Charakterystyka badanych grup