Inicjatywę opublikowania pracy zbiorowej poświęconej funkcjonowaniu niepublicznych szkół wyższych w Polsce należy przyjąć z zachwytm, te szkoły bowiem składają się dziś w sposób znaczący na zarys polskiej oświaty i są miejscem kształcenia wielu tysięcy studentów oraz zatrudnienia wielu uczonych akademickich. Dwadzieścia lat działalności to okres wystarczający do podsumowań, ocen, określania sprawności, wskazywania nie tylko niedostatków, lecz także perspektyw rozwojowych. Praca zbiorowa warta jest opublikowania też z tego powodu, że autorami tekstów są uznani polscy dydaktycy, a także twórcy i współtwórcy niepublicznych szkół wyższych. Publikacja może być zastosowaneczna dla polityków oświatowych, władz samorządowych, nauczycieli i studentów. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Stanisława Palki Pomysł takiego dzieła zasługuje na aprobatę z co najmniej dwóch powodów. Pierwszym jest dość powszechna i nie zawsze obiektywna krytyka szkolnictwa niepublicznego. Drugim zaś powodem jest to, iż szkoły te kształcą ponad pół miliona polskiej młodzieży i będą trwałym czynnikiem rozwoju społecznego i gospodarczego kraju. Nie można więc dopuścić do tego, by tak wielki i ważny obszar społecznego pejzażu naszego kraju znalazł się poza zasięgiem obserwacji, dyskusji i krytyki. Zresztą od kilku lat szkolnictwo niepubliczne jest przedmiotem zainteresowania środowisk naukowych i coraz liczniejszych publikacji. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Tadeusza Pilcha