Książka poświęcona jest kontekstom teoretycznym, tendencjom i problemom edukacji śladowego dziecka. W poszczególnych tekstach znajdują się poglądy, propozycje, a także wyniki badań i studiów dotyczące zróżnicowanych obszarów funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Prezentowany tom składa się z czterech części. W pierwszej - noszącej tytuł Konteksty teoretyczne - Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje dotyczące edukacji niewielkiego dziecka. Zwraca się w nich uwagę m.in. Na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii (czy - szerzej - wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki oświatowej i praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania niewiele znaczących dzieci w naszym kraju. Właśnie te relacje w sporej mierze wyznaczają współcześnie zadowolenie i/albo niezadowolenie z edukacji, a także oddziałują na społeczne wymagania wobec poczynań władz oświatowych, nauczycieli, grup społecznych decydujących o kondycji edukacji dzieci. Posiadają temu służyć także działania Ministerstwa Edukacji Narodowej, które powołało zespół ekspertów do opracowywania nowych podstaw programowych wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Autorzy podejmują także widoczne kwestie wielopłaszczyznowości integracji i swoistego fenomenu pedagogiki współbycia w edukacji niedużego dziecka. Kolejna część - Dziecko wobec zmieniającego się świata kultury - mieści jednocześnie teoretyczną, jak i poręczną egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją kulturalną i artystyczną dziecka. Nakreślone perspektywy i możliwości uwzględniają problemy dotyczące z jednej strony - słabości, błędów i ich przyczyn w obszarze praktyki polskiej edukacji kulturalnej dziecka, a z drugiej - wskazują na pozytywne doświadczenia i prognozy. Uzupełnienie tych kwestii stanowią rozważania na temat estetyzacji doświadczeń etycznych i obyczajowych dzieci. Trzecia część - Wartości w wychowaniu i kształceniu niepokaźnego dziecka - obejmuje opracowania traktujące o przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do nazywania, urzeczywistniania i realizacji przeróżnych wartości, w tym pojmowania wartości miłości, rodziny, wiary w Boga i śmierci. Czytelnicy znajdą jeszcze odpowiedź na pytanie, czy autorzy wybranych podręczników do kształcenia zintegrowanego wskazują w nich na istnienie wartości? oraz Czy formułowane polecenia i zadania mobilizują ucznia do zwrócenia uwagi na świat wartości, możliwość ich wybierania i oceny i ich hierarchizowania? Wychowywanie do wartości staje się ważnym celem i zadaniem współczesnej pedagogiki i będzie zapewne długo pozostawać w zasięgu zainteresowania rodziny, przedszkola i szkoły, ze względu na jego aksjologiczny i ergonomiczny (edukacyjny) charakter. Tom zamyka część - Nauczyciel a edukacja niewiele znaczącego dziecka - w której Czytelnicy mogą znaleźć autorskie odczytania uwarunkowań przygotowania i gotowości zawodowej nauczyciela. Praca z dzieckiem - jako forma oryginalnej energiczności - jest czynnikiem modelującym zarówno ucznia, jak i jego samego. Jej istotą stają się współcześnie "nowe kompetencje" i "nowy profesjonalizm", wyrażające się w refleksyjnym podejściu i badaniu przez nauczycieli własnej praktyki. Autorzy poszczególnych tekstów zwracają w dodatku uwagę na brak pionierskich rozwiązań i twórczej inicjatywy nauczycieli oraz umiejętności rzetelnego diagnozowania uczniów. Dostrzeżone zaniedbania i negatywne doświadczenia wyznaczają tym samym ważne wymagania i zadania w pracy nauczyciela.