Adresatem oddziaływania wychowawczego jest przede wszystkim młody człowiek. Z formalnego punktu widzenia ma on bowiem prawo, od siódmego roku życia, do samodzielnego korzystania z dróg publicznych w charakterze pieszego czy pasażera. Jak dalece jest on w stanie sprostać temu zadaniu, pozostaje troską rodziców i wychowawców?
Wiek wczesnoszkolny rodzi nowe wyzwania dla dziecka, a zarazem kryteria ze strony dorosłych. Pomimo ograniczeń rozwojowych sprzyja kształtowaniu właściwych nawyków niepodejmowania zachowań ryzykownych, wyzwala zdolność podporządkowania się regułom (np. Szkolnym) narzucanym przez dorosłych. Wszystko to czyni tę grupę dzieci interesującą z punktu widzenia oceny ich dojrzałości – gotowości do przestrzegania zasad w ruchu drogowym.
Od uczestnika ruchu drogowego wymaga się nowoczesnania zgodnego z normą, podobnie jak od ucznia uczestniczącego w życiu szkolnym wymaga się odpowiedzialnego innowacyjnania. Dlatego w tej pracy starano się przedstawić znaczenie kształcenia postaw moralnych w wychowaniu komunikacyjnym.
Dużo miejsca w niniejszej publikacji zajmuje prezentacja badań, szczególnie prowadzonych za granicą, posiadających na celu przedstawienie zachowania dzieci z perspektywy uczestników ruchu drogowego. Informacje na ten temat pochodzą najczęściej z tworzyw źródłowych. W polskiej literaturze profesjonalnej jest mało pozycji na temat funkcjonowania dzieci w ruchu drogowym.
Przedstawiona pozostała również strategia szkoły wobec zadań wychowania komunikacyjnego w ujęciu historycznym, od okresu międzywojennego poczynając. W rozdziale trzecim zawarte są także propozycje celów i treści wychowania komunikacyjnego, charakterystyka wybranych programów nauczania z tej dziedziny. Poza tym została omówiona rola rodziny, szkoły i nauczycieli w procesie oddziaływania wychowawczego i podzielono się spostrzeżeniami z badań własnych.
Druga część pracy ma poręczny rozmiar. Przedstawiono w niej zapisy dotyczące zagadnienia bezpieczeństwa, w tym ruchu drogowego, w nowym Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół i propozycję materiałów wspomagających warsztat pracy nauczyciela w odniesieniu do: diagnozowania zagrożeń z udziałem najmłodszych użytkowników dróg, doskonalenia form współpracy z rodzicami (seminaria, spotkania z ekspertem, wywiadówki), aranżowania w przestrzeni sali klasowej miejsca na tematykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i przygotowano propozycję scenariusza zajęć z tej tematyki. Na dodatek do publikacji dołączono płytę CD z koniecznymi formularzami dla prowadzenia diagnozy i obserwacji oraz informacjami dotyczącymi zasad przechodzenia przez jezdnię.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wielu autorów rozważało, jakie komponenty nauki o bezpieczeństwie w zakresie ruchu drogowego należy włączyć do programu szkolnego oraz w jaki sposób powinno się rozmawiać o tym z uczniami. Jednak w polskiej literaturze mistrzowskiej, w charakterystyce zachowania się dziecka w ruchu drogowym, rzadko kto powołuje się na badania, które dają podstawę do formułowania takich czy innych wniosków.
Z perspektywy postępu motoryzacyjnego standardowego dla naszej cywilizacji potrzebna jest wiedza kompleksowa, aby można było podejmować bardziej produktywne działania, rzutujące bezpośrednio na poziom bezpieczeństwa na drogach.
Podtytuł: Teoria i praktyka
ISBN: 9788375871937
Kod paskowy: 9788375871937
Autorzy: Bogacka-Osińska Bogumiła
Wydanie: 1
Rok wydania: 2017
Kod wydawcy: 21984
Miejscowość: Kraków
ilość stron: 160
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.0x23.5cm
Głębokość (mm): 8
Waga: 0.26
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka