Przedmiotem podjętych poprzez Autorkę badań była problematyka dotycząca nadawcy w procesie komunikowania masowego czyli dziennikarza-publicysty, a głównie jego opinii, wyobrażeń na temat funkcjonowania w roli polityka równocześnie pań, jak i panów. Podstawę pracy stanowią badania empiryczne przeprowadzone w ramach rozprawy doktorskiej przygotowanej pod kierunkiem Kazimiery Wódz. Temat wizerunku polityków w oczach dziennikarzy został poruszony w tekście Obraz polityków w oczach dziennikarzy, którego celem było zebranie informacji umożliwiających rozpoznanie obrazu kobiet i mężczyzn polityków w oczach dziennikarzy oraz dokonanie analizy pewnych jego uwarunkowań. Zagadnienie to stało się przedmiotem socjologicznych dociekań za sprawą kilku przyczyn. Pierwszą z nich jest rosnące w polskim społeczeństwie poparcie dla pań działających na scenie politycznej. Zainteresowanie Polaków rozszerzeniem ich uczestnictwa w polityce nakłania do postawienia pytania o to, jaka ma być ich zdaniem rola kobiet w polityce? Czy wyborcy oczekują od nich takiego samego stylu uprawiania polityki, jaki znają ze świata polityki kształtowanego wyłącznie przez mężczyzn? Czy płeć polityka rodzi odmienne wymogi polskiego społeczeństwa co do sposobu politycznego działania? pokaźniejsza widoczność kobiet aktywnie działających w polityce, jednocześnie na scenie ogólnokrajowej, jak i we władzach lokalnych, dostarcza materiału do analizy ocen ich rzeczywistego funkcjonowania. Pojawia się zatem pytanie: jak są spostrzegane kobiety, którym udało się wejść w role tak długo w historii przedtem blokowane, i jak dalece rożnie w stosunku do mężczyzn są one w tych rolach odbierane. Sprawdź spis treści
Tytuł Aktorzy życia politycznego w świecie opinii dziennikarzy Jacy są a jacy powinni być Podtytuł Dziennikarze o politykach Autor Sabina Pawlas-Czyż Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-744-1 Rok wydania 2008 Kraków Wydanie 1 ilość stron 154 Format pdf Spis treści Rozdział pierwszy
Dziennikarstwo i media w sferze życia publicznego
1.1. Mass media a nasza aktywność polityczna
1.1.1. Media kreatorami życia społecznego?
O sile i sprawności wpływów świata przedstawionego – w kształcie
1.1.2. Udział środków masowej informacji w procesie politycznej socjalizacji
1.1.3. Sposób portretowania pań w mediach a proces uczenia się ról politycznych
1.2. Rola dziennikarzy w procesie konstruowania przekazów medialnych
1.2.1. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania cyklu tworzenia relacji dziennikarskiej
1.2.2. Kilka refleksji o subiektywizacji w kształtowaniu przekazów medialnych
1.2.2.1. Dziennikarz jako selekcjoner informacji
1.2.2.2. Orientacje i postawy pracowników redakcji a formowanie treści medialnych
Rozdział drugi
Specjalista czy wojownik? Politycy – jacy są?
Wizerunki polityków w oczach dziennikarzy
2.1. O walorach moralnych i kompetencyjnych polityków – parametry osób uczestniczących w życiu politycznym z perspektywy dziennikarzy
2.2. Współdziałanie i prędkość podejmowania decyzji – czyli kilka słów o faktycznych umiejętnościach polityków
2.3. Polityk egoaltruistyczny? Charakterystyka motywów angażowania się w działalność polityczną
2.4. Politykujący wojownicy i społeczniczki. Role poselskie realizowane poprzez polityków
Rozdział trzeci
Politycy – jacy powinni być? Profil l atrybuty pożądanych u polityków w świetle pragnień dziennikarzy
3.1. Po pierwsze: uczciwość... Konstrukt psychicznego wyposażenia „dobrego" polityka
3.2. O umiejętnościach zawodowych polityków – postulatywnie
3.3. Wzorzec/antywzorzec motywów skłaniających do aktywności politycznej
...