Niniejsza monografia jest próbą plastikowego opisu i krytycznej oceny działań polskiej administracji publicznej w obszarze zarządzania kryzysowego w warunkach epidemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2, ze szczególnym uwzględnieniem okresu tzw. Pierwszej fali pandemii, a zatem okresu przypadającego na miesiące wiosenne 2020 roku. Autorzy przedstawią wybrane działania i zaniechania państwa, wpisujące się w aktywność związaną z przeciwdziałaniem kryzysowi i reagowaniem na jego przejawy, próbując odpowiedzieć na pytanie: na ile owe działania były zgodne z regułami innowacyjnego zarządzania kryzysowego? W tym kontekście zaprezentowane i omówione zostaną wyniki badania „Wybrane aspekty zarządzania epidemią SARS-CoV-2 w percepcji pracowników sektora ochrony zdrowia”, zrealizowanego poprzez Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas, pod kierunkiem Michała Kaczmarczyka. Celem badania było poznanie opinii lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, elektroradiologów i menedżerów ochrony zdrowia na temat wybranych części cyklu zarządzania sytuacją kryzysową związaną z epidemią COVID-19. Badanie, o charakterze ogólnopolskim, przeprowadzono w okresie od 20 kwietnia do 20 maja 2020 roku z zastosowaniem metody ankietowej bezosobowej i metody wywiadu pogłębionego. Przedmiotowe badanie dotyczyło tylko niektórych aspektów zarządzania epidemią i nie odnosiło się do całokształtu działań administracji
państwowej w tym zakresie. Z tych również powodów niniejsza monografia nie ma
charakteru kompleksowej analizy i oceny wszystkich części strategii antykryzysowej państwa, lecz poświęca uwagę kilku wybranym zagadnieniom, takim jak przygotowanie i wdrożenie wybranych procedur antykryzysowych, zapewnienie zabezpieczenia logistycznego dla systemu ochrony zdrowia czy komunikacja kryzysowa.