Publikacja ma służyć wyjaśnianiu pojęć, kontekstu i podjętej na nowo ocenie fenomenu tzw. Nowej Fali filmu polskiego w szerokim środowisku międzynarodowym. Ponieważ chodzi o ferment kulturowy obecny zarówno w kinie polskim, jak i w kinematografiach zachodnich, rodzi się pytanie o filmowe świadectwa rebelii i subwersji, stanowiące swoiste popkulturowe spoiwo, które łączyło Wschód i Zachód po obu stronach żelaznej kurtyny – fenomen, który dziś wręcz narzuca się zintegrowanej, transkulturowej historiografii filmu, szeroko w książce reprezentowanej.
Autorzy tekstów zajmują się jeszcze estetycznymi innowacjami tych dzieł, które na przełomie lat 60. I 70. Przeciwstawiały się artystycznym konwencjom czasów im współczesnych. Nie można tu mówić jedynie o ruchu w obrębie historii filmu, ale identyfikować należy działania artystyczne podejmowane w trybie swoistej politique des auteurs oraz autonomicznych estetyk, których wspólny mianownik stanowił zmysł prekursorskiej formy.
Ukazane zatem zostają poszczególne aspekty Nowej Fali i jej kontynuatorów, sposoby wzajemnego oddziaływania historii współczesnej oraz historii kultury i filmu i poszukiwane są analogie do pokrewnych tendencji rozwojowych w krajach Europy Wschodniej i na Zachodzie.
SPIS TREŚCI Małgorzata Wach, Andrzej Gwóźdź, Wprowadzenie Małgorzata Fidelis, Młodość, innowacyjność i świat. Polska młodzież u progu „długich lat sześćdziesiątych" Andrzej Gwóźdź, Nowa Fala w Polsce albo wola (postępowego) stylu w polskim kinie Tadeusz Lubelski, Trzy fazy polskiej Nowej Fali: Konwicki – Skolimowski – Zanussi David Crowley, „Inne" dzieci Marksa i Coca-Coli.
Kino popkultury w Europie Wschodniej Joachim Paech, Fale ze Wschodu i Zachodu w filmie lat 60.: polskie filmy Jerzego Skolimowskiego Ralf Schenk, świeże fale w kinie wschodnioeuropejskim i NRD w latach 1960–1968.
Niepełne zbliżenie Ewa Mazierska, Dotykając świata. Postać wędrowca w filmach polskiej Nowej Fali Elżbieta Ostrowska, Transgresje i regresje. Dylematy męskości we wczesnych filmach Polańskiego, Skolimowskiego, Żuławskiego i Królikiewicza Iwona Kurz, Pomieszanie języków.
Kultowe (dziś) komedie z początku lat 70. Kuba Mikurda, Polskie kino postnowofalowe jako krytyka fantazmatyczna (Skolimowski – Żuławski – Królikiewicz) Marcus Stiglegger, „Brudne obrazy". Okrucieństwo u Żuławskiego i Królikiewicza Schamma Schahadat, Nóż w wodzie i Rysopis – dwa rodzaje polskiej „nouvelle vague" Margarete Wach, Esej jako gatunek filmowy nowych fal: Kluge – Zanussi – Makavejev Matthias Hornschuh, Zdystansowany melancholik: Komeda i jego muzyka filmowa Indeks nazwisk Indeks filmów