W niniejszym podręczniku akademickim autorzy zaprezentowali m.in. Wyniki swych badań z zakresu wytrzymałości stykowej kół zębatych wykonanych ze stali węglowej wyższej jakości (C55) poddanych rozmaitym zabiegom powierzchniowego polepszania.
Wysiłek badawczy ukierunkowano na obserwacje pittingu, który ma znaczny wpływ na trwałość stykową kół zębatych, wskazując jednocześnie na mechanizm jego powstawania. Przedstawiono możliwość opisu rozwoju pęknięć zmęczeniowych z wykorzystaniem zależności z liniowej i nieliniowej mechaniki pękania oraz przykład uszkodzenia rzeczywistego koła zębatego po eksploatacji w pojeździe samochodowym oraz zalecane materiały i metody powierzchniowego poprawiania kół zębatych.
Podręcznik może służyć studentom i młodym pracownikom naukowym do poszerzenia wiedzy z zakresu trwałości stykowej kół zębatych, pittingu i mikropittingu w aspektach projektowania, wytwarzania i eksploatacji przekładni zębatych.