Monografia jest pierwszą tak obszerną pracą, w której w kompleksowy sposób przebadano rozwój, zarys i sposoby upowszechniania publikacji popularnonaukowych albo – zgodnie z nowszą terminologią – edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Podstawą była analiza francuskiego rynku wydawniczego, wybranego ze względu na to, iż rozwój tego typu oferty przebiegał we Francji w sposób bardziej systematyczny aniżeli w Polsce, do tego stopnia,realne było uchwycenie określonych tendencji edytorskich oraz ukazanie dalekosiężnych strategii wydawniczych nieznanych w polskim edytorstwie.
Autorce udało też się opisać szereg zjawisk obserwowanych globalnie, a więc także na polskim rynku wydawniczym. Za pomocą wieloaspektowego badania repertuaru reprezentatywnych dla tego sektora wydawnictw zdiagnozowała zmiany w zakresie dostosowania poszczególnych publikacji i kolekcji wydawniczych do umiejętności czytelniczych przeróżnych grup wiekowych, a także oszacowała stopień wykorzystania określonych gatunków piśmiennictwa i zmienne zainteresowanie daną problematyką. Wskazała przy tym na rosnące znaczenie tzw. Gatunków pogranicza, z którymi związane są największe problemy terminologiczne i klasyfikacyjne i wpływ kultury masowej i rozwoju progresywnych technice na kształt i tematykę książek.
Agnieszka Wandel wykonała olbrzymią pracę i dokonała w swojej monografii wielu atrakcyjnych ustaleń [...]. Rozprawa ta powinna w pierwszej kolejności trafić do badaczy i studentów związanych z takimi dyscyplinami, jak bibliologia i informatologia, literaturoznawstwo, pedagogika czy kulturoznawstwo. Jestem przekonany, iż okaże się ona pożyteczna dla każdego, kto jest zainteresowany zagadnieniem popularyzacji nauki, edytorstwem czy promocją książki dziecięcej i młodzieżowej, a więc wydawców, bibliotekarzy, nauczycieli i rodziców.
Dr hab. Michał Rogoż, prof. UP w Krakowie
Agnieszka Wandel, dr nauk humanistycznych, bibliolog, bibliotekoznawca, licencjat filologii romańskiej. Adiunkt w Instytucie danych Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Zastępca redaktora naczelnego „Roczników Bibliotecznych”, współpracownik portalu Mądre Książki, członkini Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się edytorstwem i rynkiem książki dla dzieci i młodzieży.