Autobiografizm różnego typu wypowiedzi filmowych jest niezaprzeczalnym faktem, a sposób, w jaki się przejawia, wymaga złożonych i starannych narzędzi badawczych. Tymczasem literatura przedmiotu jest nieliczna i niezupełnie satysfakcjonująca, co może dziwić, zważywszy, że zbliżone obszary tematyczne były eksplorowane wielostronnie i dokładnie. Mam na myśli problem autora, podmiotu i autotematyzmu. Wyłonił się zatem obszar niespenetrowany dostatecznie, dając tym samym pole do wykazania się inwencją oraz samodzielnością i oryginalnością. Powiedzmy od razu, iż autorka nie zawodzi oczekiwań Czytelnika. Jej rozprawa jest ciekawa, napisana z polotem i zarazem z respektowaniem reguł warsztatu naukowego, nie brak jej wartości stricte literackich.
Prof. Dr hab. Alicja Helman (z rec. Pracy)
Tematem rozprawy jest autobiografizm filmowy, próba jego zdefiniowania i wyznaczenia głównych nurtów, z których się wywodzi (kina awangardy, undergroundowego oraz nowofalowego). Analiza postawy autobiograficznej twórcy zawartej w dziele wskazuje, że realizuje się ona przez wielogłosowy status „ja" autobiograficznego, reprodukcyjny charakter obrazu, fabularyzację i kreację. Ślad-trop, który autor pozostawia w filmie, zwraca się jednocześnie ku niemu samemu. Powtarzające się tropy tworzą natomiast podstawę retoryki twórczości autobiograficznej, czyli katalog w głównej mierze powracających tropów-sygnałów wskazujących na rzeczywistą osobę autora filmowego. Odmienne sposoby zawierania z widzem paktu autobiograficznego pozwalają uporządkować twórczość autobiograficzną według trzech typów „ja" autorskiego, czyli „ja" empirycznego, porte-parole oraz „ja" sylleptycznego, które stały się podstawą analiz twórczości trojga autorów – stosownie: Jonasa Mekasa, Márty Mészáros i Jerzego Skolimowskiego.
Magdalena Podsiadło – adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Autobiografizm różnorodnego typu wypowiedzi filmowych jest niezaprzeczalnym faktem, a sposób, w jaki się przejawia, wymaga złożonych i precyzyjnych narzędzi badawczych. Tymczasem literatura przedmiotu jest nieliczna i niezupełnie satysfakcjonująca, co może dziwić, zważywszy, iż zbliżone obszary tematyczne były eksplorowane wielostronnie i starannie. Mam na myśli problem autora, podmiotu i autotematyzmu. Wyłonił się zatem obszar niespenetrowany dostatecznie, dając tym samym pole do wykazania się inwencją oraz samodzielnością i oryginalnością. Powiedzmy od razu, iż autorka nie zawodzi pragnień Czytelnika. Jej rozprawa jest niebanalna, napisana z polotem i zarazem z respektowaniem reguł warsztatu naukowego, nie brak jej wartości stricte literackich.
Prof. Dr hab. Alicja Helman (z rec. Pracy)
Tematem rozprawy jest autobiografizm filmowy, próba jego zdefiniowania, a także wyznaczenia głównych nurtów, z których s...