Przewrotna książka, nakłaniająca nas do odkrywania magii, która pojawia się, kiedy tylko trochę bardziej zaufamy naszej własnej kreatywnej intuicji
żeby być doskonałym, trzeba być irracjonalnym - przekonuje Rory Sutherland, legenda reklamy i TED Talks.
Dlaczego napój Red Bull jest tak popularny, jednak wszyscy nienawidzą jego smaku? Dlaczego dzięki peronowym tablicom odliczającym czas pozostały do odjazdu pociągu mniej nas denerwują opóźnienia? I dlaczego wolimy, gdy pasta do zębów jest... Pasiasta?
Uważamy się za istoty racjonalne. A ekonomia i biznes opierają się na założeniu, iż podejmujemy logiczne decyzje w oparciu o dowody. Lecz wcale tacy nie jesteśmy. W wielu kluczowych obszarach naszego życia rozum odgrywa naprawdę znikomą rolę. Przyciąga nas to, co ładne, lecz i to, co ekstrawaganckie, nadmierne, dziwaczne, absurdalne – od kosztownych zaproszeń ślubnych po maleńkie buteleczki zawierające najnowsze perfumy. Jeśli więc chcecie wpływać na wybory dokonywane poprzez ludzi, musicie ominąć rozum. Najkorzystniejsze pomysły nie posiadają bowiem racjonalnego sensu: powodują, że bardziej czujemy, niż myślimy.
„To rewolucyjna książka, mądra i przy tym wyjątkowo zabawna. Rzeczywistość jest dobrze poukładana, niejednokrotnie ujawnia swoje sekrety praktykom, choć prawie nigdy teoretykom, czego psychologowie, ekonomiści i osoby, które nie podejmują osobistego ryzyka, nie są po prostu w stanie zrozumieć. Potrzebnie kupcie dwa egzemplarze tej książki – na wypadek gdyby jeden wam ukradli”.
Nassim Nicholas Taleb, autor Czarnego łabędzia