Monografia koncentruje się wokół zagadnień istotnych dla wychowania i profilaktyki zachowań ryzykownych pod względem teoretycznym i praktycznym. Omawia rolę wartości w procesie dojrzewania osobowego, a także rolę nauczyciela w wychowaniu do wartości, aksjologiczny rozmiar programów profilaktycznych, preferowane wartości wychowanków opieki zastępczej w Polsce, obowiązki etyczne społeczeństwa wobec dzieci z rodzin z problemem alkoholowym czy opinię współczesnej młodzieży na temat rodziny.
Jest to ujęcie interdyscyplinarne, najczęściej psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne, zawierające sporo interesujących rozwiązań metodycznych, m.in. Próbę konstrukcji narzędzia do pomiaru „pozytywnego rozwoju młodzieży", profilaktykę wobec dzieci wysoko wrażliwych czy młodzieży używającej substancji psychoaktywnych.
Publikacja omawia profilaktykę w kontekście psychologii sportu oraz w wsparcie społeczne jako profilaktykę niekorzystnych następstw starzenia się i starości