Problematyka innowacyjności przedsiębiorstw oraz jej uwarunkowań od kilkudziesięciu lat jest obszarem zainteresowań wielu teoretyków i badaczy, równocześnie w literaturze polskiej, jak i zagranicznej. Przedmiotem szczególnych dociekań naukowych w tym zakresie stała się ostatnio tematyka otwartych innowacji, o czym świadczy stale i dynamicznie rosnąca liczba publikacji dotyczących tego zjawiska.
Zagadnienia uwarunkowań nowoczesności i determinant stosowania koncepcji otwartych innowacji należą jednak do kwestii bardzo złożonych i nadal niewystarczająco zbadanych, zwłaszcza w kontekście przedsiębiorstw przemysłu spożywczego funkcjonujących na polskim rynku, dlatego problematykę tę podjęto w tym opracowaniu.
Głównym celem pracy jest identyfikacja wewnętrznych uwarunkowań innowacyjności, odnoszących się do posiadanych zasobów i dynamicznych zdolności i określenie czynników determinujących skłonność badanych przedsiębiorstw do realizowania procesów otwartych innowacji.
Celowi nadrzędnemu przyporządkowane są także cele szczegółowe, w tym cele teoretyczne: przegląd literatury przedmiotu w kierunku identyfikacji uwarunkowań progresywności i czynników determinujących skłonność przedsiębiorstw do wdrażania otwartych innowacji oraz opracowanie modelu badawczego; cele metodologiczne: skonstruowanie narzędzi badawczych do badań ilościowych i jakościowych, a także pomiar uwarunkowań postępowości i uwarunkowań wykonywania procesów otwartych innowacji w oparciu o opracowane kwestionariusze badawcze oraz cel użyteczny: przedstawienie rekomendacji dla kadry zarządzającej, dotyczących możliwości i sposobów powiększania produktywności i wydajności realizowanej działalności progresywnej.