Książka jest próbą systematyzacji granic i definicji empatii. Odpowiada na niemało pytań dotyczących zagadnienia empatii, m.in: czy przyczyną problemu jest niejednoznaczna teoria zagadnienia, czy niewłaściwa edukacja teoretyczno-użyteczna? Czy jest możliwe, a jeśli tak, to w jaki sposób, usunięcie rozdźwięku pomiędzy znakomitym wzorem zawodowym personelu medycznego, zakładającym jego etyczność, a wyczerpującą i wypalającą z przyczyn emocjonalnych, codziennością zawodową? Publikacja wyjaśnia dużo pojęć występujących w opisach zjawiska empatii, dookreśla jej rolę w zawodach medycznych i weryfikuje, czy można wyuczyć się postawy empatycznej.
W badaniach empirycznych opisanych w książce pojawia się między innymi testowanie wśród personelu medycznego wiedzy na temat empatii, ich opinii odnośnie wpływu empatii na pracę zawodową oraz próby ustalenia przyczyn tych poglądów i poziomu stanu wiedzy