Monografia pokazuje wyniki badań, których celem jest określenie uwarunkowań najróżniejszej aktywności zawodowej nauczycieli. Naukową analizą objęto osobowościowe korelaty charakterystycznej i ponadstandardowej aktywności zawodowej nauczycieli.
Ponadstandardowa aktywność jest rozumiana przez Autorkę jako realizowanie w pracy zawodowej zadań wykraczających poza podstawowe obowiązki nauczyciela. Zadania te określone zostały w oparciu o podstawowe funkcje szkoły (dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą).
Funkcjonowanie zawodowe nauczyciela za każdym razem pozostaje w związku z rzeczywistością społeczną, w której osadzony jest system oświaty oraz proces edukacyjny. Wyraziście zmienne warunki współczesnego świata stawiają też ciągle nowe oczekiwania i kryteria co do jakości pracy nauczyciela.
Publikacja podejmuje problem ważny pod względem poznawczym i użytecznym. Stanowi bowiem jedną z prób empirycznej odpowiedzi na pytanie: jaki nauczyciel będzie właściwym dla czasów zmienności i nieprzewidywalności