Ze wstępu: „W pierwszych latach panowania Klemensa IV święty Tomasz z Akwinu rozpoczął pracować nad ponadczasowym swym dziełem: »Summa theologiae«. Pomnik to najznamienitszy trzynastego stulecia, wyraz najwyższy katolickiej umiejętności, główne zdaje się zadanie życia Tomasza z Akwinu.
Zrażony, jak sam mówi do tego szerokiego dzieła, ciemnością, nieładem, gadaniną zbyteczną teologij scholastycznych ówczesnych, podjął plan niedługiego, lecz dosadnego, jasnego, metodycznego zbioru, gdzie żeby jednak pomieściła się cała nauka chrześcijańska, zacząwszy od istnienia Boga, aż do ostatniego moralności ewangelicznej przykazania.
Prawdziwa to encyklopedia religijna, obrana ze wszystkich, obcych żywiołów, ze wszelkich nieużytecznych dociekań, obejmująca natomiast w porządku logicznym i naturalnym wszystkie zasady teoretyczne i ergonomiczne objawionej religii, tak, iżby każda była sama w sobie skończoną całością, a w związku z drugimi formujeła precyzyjny ustrój naukowy.
Jest to wierny obraz religii, której ręka Boża nakreśliła nieodmienne linie i cudny naznaczyła układ, tym samym obraz to Bóstwa samego, które jak we wszystkim, tak tym więcej w dziele objawienia, złożyło wyraźne i najświetniejsze znamiona odwiecznego efektowna.