Dzięki podejmowaniu poprzez coraz pokaźniejsze grono specjalistów problemów komunikacji, mowy i języka, jak na dodatek poręcznego działania zmierzającego do wsparcia osób do niedawna określanych jako niekomunikujące/niekomunikatywne następuje zmiana w spojrzeniu na niepełnosprawność, która wcale nie musi oznaczać marginalizacji i depersonizacji.Prezentowany tom, poruszający zagadnienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, powstał dzięki ogromnemu zaangażowaniu wybitnych specjalistów, praktyków i teoretyków takich dziedzin, jak komunikacja interpersonalna, neuropsychologia, logopedia i komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC).
Ważnym przesłaniem publikacji jest przekazanie produktywnego instrumentu rehabilitacji psychologicznej. Bez komunikowania się z dziećmi i młodzieżą w normie trudno mówić o ich rozwoju intelektualnym, poczuciu własnej wartości oraz rozwoju emocjonalnym.
w przypadku niepełnosprawności komunikowanie się jest podstawowym warunkiem pozyskiwanych zmian rozwojowych. Tę tezę uzasadniono w prezentowanej pracy.Problematyka komunikacji alternatywnej już od wielu lat znajduje się w centrum zainteresowania teoretyków i praktyków zajmujących się zagadnieniami edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, na dodatek obarczonych trudnościami w sferze porozumiewania się.
Do pedagogiki specjalnej wprowadzane są nowe rozwiązania dotyczące pomocy człowiekowi niepełnosprawnemu w nawiązywaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu interakcji komunikacyjnych w sposób alternatywny, tj.
wykorzystujący gest, obraz i piktogram.Książka będzie pomocna wszystkim, którzy podejmą trud łamania barier w porozumiewaniu się. Na ogół skierowana jest do logopedów, psychologów, nauczycieli i terapeutów dokształcających się na podyplomowych studiach, do studentów i wszelkich zainteresowanych problematyką alternatywną i wspomaganą komunikacją.
Książka (wydanie wyd. II poszerzone i poprawione, 2008) przystępna w wersji czarno-białej.