Głównym przedmiotem pracy „Przestrzeń edukacyjna…" jest refleksja i propozycje sposobów doskonalenia funkcjonowania ośrodków szkolnych. Temat książki nieprzeciętnie wpisuje się w aktualny dyskurs oświatowy. Autorzy poszczególnych tekstów skupiają swoją uwagę na szkole i jej znaczeniu we współczesnej strukturze społecznej, jej potrzebach i problemach. Tym samym opracowanie staje się diagnozą postawioną polskiej szkole. Treść książki podzielona jest na trzy rozdziały podzielone za względu na obszar analizy. Pierwszy rozdział składa się z tekstów których myślą przewodnia są wyzwania przed jakimi stoi aktualnie polskie szkolnictwo. Mowa tu pomiędzy innymi o zmianach w sposobie realizacji funkcji dydaktycznej szkoły i konieczność jej otwarcia na wielokulturowość. Artykuły skategoryzowane w drugiej części dotyczą roli szkoły w środowisku lokalnym i stawianych wobec niej oczekiwaniom i postulatom. Trzeci rozdział poświęcony jest wybranym problemom dotykającym współczesną szkołę m.in.: wciąż kontrowersyjnym kwestiom edukacji seksualnej, edukacji uczniów z tzw. Obszarów ryzyka, integracji uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnymi, czy nieraz pomijana w literaturze rola samorządu szkolnego. Lektura książki pozwala zorientować się wśród najważniejszych zagadnień dotyczących współczesnej szkoły. Nawet jeśli nie dostarczy czytelnikowi solidnych odpowiedzi na nurtujące pytania, bez wątpienia pobudzi do refleksji nad wielością obszarów funkcjonowania szkoły i rozmaitością wyzwań przed jakimi stoi.
Tytuł Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i kryteria społeczne Podtytuł Obszary pracy współczesnej szkoły Autorzy Iwona Rudek, Krystyna Ferenz, Klaudia Błaszczyk Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-675-8 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 206 Format pdf Spis treści Słowo wstępne
Krystyna Ferenz
Cele bliskie i dalekie edukacji szkolnej
1. Szkoła wobec nowych potrzeb edukacyjnych
Jolanta Karbowniczek
Międzykulturowość i wielokulturowość jako model edukacji otwartej na odmienność kulturową i interakcje
Marzanna Farnicka
Stan umiejętności społecznych dzieci w polskich przedszkolach i szkołach podstawowych
Małgorzata Siwińska
Edukacja przez sztukę drogą do piękna doskonalącego człowieczeństwo
Klaudia Błaszczyk
Przygotowanie współczesnej szkoły do kształcenia na odległość
Jarosław Wagner
Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako procesu edukacji przyszłych pedagogów
Ewa Nowicka
Technologie informacyjne w pracy pedagoga-terapeuty
2. Rola szkoły w środowisku lokalnym
Janusz Gęsicki
Szkoła a zmiany społeczności lokalnych
Zofia Remiszewska
Szkoła w społeczności lokalnej. Studium przypadku
Bożena Olszak-Krzyżanowska
Podmiejska „szkoła przyszłości" widziana oczami społeczności szkolnej i lokalnej
Ewa Tłuczek-Tadla
Wychowanie ku zaangażowaniu społecznemu czy bierności społecznej?
Małgorzata Krawczyk-Blicharska
wymagania pracodawcy wobec szkoły wyższej jako podmiotu modelującego przyszłego pracownika
3. Wybrane problemy edukacji we współczesnej szkole
Telimena Ryta
Bariery edukacyjne dzieci i młodzieży z obszarów edukacyjnego ryzyka
Marzena Sendyk
Funkcjonowanie w szkole dzieci z poczuciem osamotnienia w rodzinie
Iwona Rudek
Anetta Soroka-Fedorczuk
Szkolne warunki integracji dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi
Irena Bartusiak
Znaczenie samorządu szkolnego w procesie kształtowania się postaw prospołecznych uczniów
Justyna Ratkowska-Pasikowska
Wychowanie do życia w rodzinie w opinii uczniów
Emilia Olejnik-Krupa
Edukacja seksualna w polskiej i szwedzkiej szkole
Bibliografia