Tytuł Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych przez wizualizację i inne techniki arteterapii Autor Joanna Gładyszewska-Cylulko Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-945-2 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 2 liczba stron 239 Format pdf Spis treści Fragment
Autorska koncepcja wizualizacji
z wybranymi technikami arteterapii
Wizualizacja z wybranymi technikami arteterapii
Na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń w pracy rewalidacyjno-terapeutycznej sformułowałam następującą definicję wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii w poprawie funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci nieśmiałych.
Wizualizacja z wybranymi technikami arteterapii jest świadomym pobudzaniem wyobraźni, natchnionej słowem i muzyką, a wzmacnianej technikami arteterapeutycznymi w celu uruchamiania zasobów psychicznych dziecka nieśmiałego, by lepiej radziło ono sobie z emocjami w kontaktach społecznych.
U podstaw przedstawionej przeze mnie koncepcji leżą założenia psychologii humanistycznej, według której siła człowieka wynika z jego aktywności.
W myśl tego dziecko, podejmując próby aktywnego radzenia sobie z rzeczywistością, „staje się współtwórcą swojego życia i nie pozostaje jedynie jego ofiarą" ( Keyserlingk, 2000, s. 12). Dzięki jego aktywności odbywa się przekraczanie ograniczeń narzucanych przez środowisko zewnętrzne lub tkwiących w nim samym. Dziecko może być aktywne, wyrażać siebie w działaniu, jednak tylko wtedy, gdy będzie miało zaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa, co jest jednym z ważniejszych celów wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii.