Przedmiotem rozprawy Współczesna powieść dla dzieci i młodzieży po roku 1990 są tematy, problemy, bohaterowie, wartości w powieściach: społeczno - obyczajowych, powieściach dla dziewcząt, powieściach fantastycznych, powieściach psychologicznych dla dzieci i młodzieży i dorosłych. Monografia zawiera siedem rozdziałów. Występują w niej tematy: rodzina, szkoła i pozarodzinne i pozaszkolne środowiska wychowawcze oraz problemy psychologiczne, moralne, socjologiczne, wartości wychowawcze i estetyczne. Analizowano wybrane powieści: M. Musierowicz, M. Fox, B. Kosmowskiej, E. Przybylskiej, A, Onichimowskiej, D. Terakowskiej, E. Nowak, P. Beręsowicza, J. Zającówny, A. Klawittera, B. Ostrowickiej, T Menciny, J. Świecickiej. Przewagę ilościową nad innymi powieściami posiadają powieści E. Przybylskiej i M. Fox. Zastosowano recenzje niektórych powieści z "Guliwera", "Nowych Książek" i Internetu. Wyżej wymienieni pisarze ukazują szczególną rolę środowisk wychowawczych w kształtowaniu osobowości dzieci i młodzieży, w uniemożliwianiu patologii młodzieży szczególnie w okresie jej dojrzewania. Wyjątkowo skomplikowane problemy dojrzewania dziewcząt, problemy moralne, istotnie drastycznie przedstawiają Ewa Przybylska i Marta Fox. Wstrząsająca jest powieść Doroty Terakowskiej Ono. Dla rodziców na uważną lekturę zasługuje książka Solidarni z rodziną. Ze środków estetycznych wykorzystywanych w analizowanych publikacjach trzeba wymienić: utożsamianie się bohatera z narratorem, narrację pierwszoosobową, wspomnienia, dziennik, monologi wewnętrzne bohaterów uzewnętrzniające ich przeżycia psychiczne, psychologiczne, dialogi, wykorzystywanie języka młodzieżowego, charakterystycznej struktury, kompilacji powieści. Ze względu na mnogość problemów i wartości powieści dla dzieci i młodzieży po roku 1990, aktualne w XXI wieku, kwalifikują się dla gimnazjalistów, licealistów, studentów polonistyki, nauczycieli - wychowawców, rodziców, bibliotekarzy.