Codziennie zalewa nas potok wiadomości. Wpatrzeni jesteśmy w bohaterów reality show i seriali. Czy wokół nadal jest świat rzeczywisty czy ten wykreowany poprzez media? W pokaźnej mierze żyjemy tym, co przedstawią nam gazety, powiedzą prezenterzy programów informacyjnych radia czy telewizji. Nie jesteśmy w stanie uchronić się przed wpływem informacji na naszą podświadomość, jeżeli uczestniczymy w normalnym nurcie obecnego życia. Pewnie nie jest to takie złe, o ile za informacją nie kryje się kłamstwo i oszustwo. Problemy zaczynają się dopiero wtedy, gdy ograniczymy nasze postrzeganie świata jedynie do tego, co przyniosą nam media. Książka dotyczy dwóch obszarów zagadnień. Pierwszy koncentruje się wokół odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób programy telewizyjne oddziałują na widzów? Autorzy skupiają się tu z reguły na przemocy w mediach. Drugi obszar, to przedstawienie zdrowia jako wartości w programach telewizyjnych. Książka zasługuje na uwagę co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dotyczy aktualnej problematyki związanej z znacznymi zagadnieniami pedagogicznymi. Po drugie Autorzy podjęli się dokonania analizy teoretycznej dwóch ważnych społecznie zagadnień: przemocy w mediach i jej oddziaływania na odbiorcę i problematyki zdrowia w programach telewizyjnych
Tytuł Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych Violence and Health in television Podtytuł Edukacja przez codzienność telewizyjną Education by TV Commonplace Autorzy Mirosław Kowalski, Mariusz Drożdż Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-807-3 Rok wydania 2008 Kraków Wydanie 1 ilość stron 182 Format pdf Spis treści Część I
Widz telewizyjny w ponowoczesnym świecie
(Mariusz Drożdż)
Wstęp
Telewizja jako składnik kształtowania postaw życiowych odbiorców
Oddziaływanie mediów wizualnych na podświadomość
Konstruowanie znaczenia
Kod hermeneutyczny i jego wpływ na rozumienie treści
Telewizja jako źródło informacji i manipulacji w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej
Telewizja – szansa czy zagrożenie w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej?
Telewizyjna przemoc w świetle badań naukowych
Przejawy negatywnego wpływu programów telewizyjnych na postawy dzieci, młodzieży i dorosłych
Pedagogiczne wymiary telewizji
Miejsce pedagogiki w stymulowanym przez telewizję świecie
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych odbiorców
Propozycje rozwiązań edukacyjnych zapobiegających wywołanej przez media elektroniczne agresji i przemocy
Część II
Obraz telewizyjny jako przestrzeń kultury zdrowia
(Mirosław Kowalski)
Wstęp
Zdrowie dla wszystkich – aktualność tematu, jego znaczenie pedagogiczne i społeczne
Wokół pojęć: zdrowie, wartość zdrowia, kultura zdrowotna
Zdrowie młodego pokolenia: towar czy wartość?
Konsumpcjonizm i konsumeryzm zdrowotny
Wokół triady: zdrowie – wartość – telewizja
„Telewizyjność" zdrowia.
między zrozumieniem a odrzuceniem
Telewizyjna „mandragora" wartości zdrowia.
Telewizja jako nośnik wartości zdrowia.
Świat iluzji – świat bez zdrowia?
Wiesz wszystko – reklama telewizyjna
jako spektakl o zdrowiu i dla zdrowia?
Zdrowie dzięki telewizji, czyli wielkie wychowawcze udawanie?
skomplikowane pytania do (nie)dojrzałych rodziców
Telewizyjny świat zdrowia – konteksty panowania konsumpcji zdrowotnej
Edukacja zdrowotna przez „codzienność" telewizyjną.
I co dalej?