Oddajemy do dłoni Czytelników kolejną monografię historyczno-oświatową, przygotowaną pod naukową redakcją poprzez zespół 28 autorek i autorów z kilkunastu ośrodków naukowych. Całość, jako tom II, stanowi kontynuację serii wydawniczej "Szkoła - Państwo - Społeczeństwo" (redakcja naukowa linii: Romuald Grzybowski), rozpoczętej w 2010 roku i przygotowywanej we współpracy Zakładu Historii Nauki, Oświaty i Wychowania Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego z Ofiyną Wydawniczą "Impuls". Tom I, zatytułowany Z dziejów polskiej kultury i oświaty od przeciętniewiecza do początków XX wieku, dotyczył wcześniejszych okresów historycznych. Tym razem poszczególni piszący zostali poprzez redaktorów poproszeni o przygotowanie - w kontekście tytułowej dla całej serii triady - szkiców i studiów odnoszących się do dorobku edukacyjnego dwudziestolecia międzywojennego. W ramach sugerowanej monografii ze względu na podjętą poprzez autorki i autorów tematykę redaktorzy wyodrębnili cztery główne bloki zagadnień: Część pierwsza poświęcona została wątkom ideowym, ideologicznym i koncepcyjnym w oświacie okresu międzywojnia. Składają się na nią opracowania na temat dorobku polskich kongresów pedagogicznych tamtego okresu, zagadnień wychowawczej funkcji szkoły, a także kilku atrakcyjnych, bardziej szczegółowych zagadnień ideologiczno-koncepcyjnych widocznych w obrębie ówczesnej edukacji. W części drugiej znajdzie Czytelnik dużo szkiców dotyczących najróżniejszych aspektów funkcjonowania równocześnie szkolnictwa, jak i podmiotów wspomagających szkołę i stan nauczycielski w okresie II Rzeczypospolitej. Część trzecia poświęcona pozostała pozaszkolnym środowiskom edukacyjnym i ich znaczeniu w poszukiwaniu odpowiedzi na główne wyzwania edukacyjne, pojawiające się w naszym kraju w dwudziestoleciu międzywojennym. Końcowa, czwarta część publikacji posiada zaś przegląd tytułowej problematyki w wybranych środowiskach mniejszościowych i regionalnych II Rzeczypospolitej. Zachęcamy zatem do lektury, licząc, iż poszczególne studia i szkice składające się na tom W kręgu dorobku edukacyjnego II Rzeczypospolitej dostarczą Państwu wielu interesujących inspiracji do własnych przemyśleń nad układaniem się relacji pomiędzy szkołą, państwem a społeczeństwem w czasach międzywojnia w Polsce. Krzysztof Jakubiak Tomasz Maliszewski Dotychczas w kolekcji SZKOŁA - PAŃSTWO - SPOŁECZEŃSTWO ukazały się: Tom I: Z dziejów polskiej kultury i oświaty od przeciętniewiecza do początków XX wieku pod redakcją naukową Krzysztofa Jakubiaka i Tomasza Maliszewskiego Tom II: W kręgu dorobku edukacyjnego II Rzeczypospolitej pod redakcją naukową Krzysztofa Jakubiaka i Tomasza Maliszewskiego Tom III: Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009) pod redakcją naukową Elżbiety Gorloff, Romualda Grzybowskiego i Andrzeja Kołakowskiego