Ewa Herniczek, doktor historii sztuki (UJ), specjalizuje się w badaniach ikonografii sztuki przeciętniewiecznej. Jest autorką i współautorką opracowań dziejów sztuki nowożytnej i nowoczesnej. Oprócz badań nad sztuką dawną zajmuje się zagadnieniami związanymi z malarstwem współczesnym, najczęściej rolą i znaczeniem koloru w malarstwie XX wieku. Jest popularyzatorką twórczości z kręgu "art-brut", od wielu lat współpracuje z Fundacją Sztuki Osób Niepełnosprawnych. Pieśń nad Pieśniami należy do najefektowniejszych ksiąg Starego Testamentu. Z czasem księga ta miała odegrać ogromną rolę w życiu zakonnym, zwłaszcza w życiu zakonów żeńskich, które poszukiwały wysublimowanych opisów Boga, Trójcy Świętej i Chrystusa-Oblubieńca, nadających się do wizualizacji. Jeden z nich, w postaci rozbudowanego cyklu malowideł ściennych, zdobi dawny kościół cysterek w Chełmnie na Pomorzu. Autorka podjęła się ambitnej próby napisania monografii na temat tych unikatowych na ziemiach polskich malowideł. Historia i treści ideowe fascynujących malowideł chełmińskich staną się wreszcie przystępne miłośnikom ikonografii i sztuki religijnej średniowiecza i badaczom duchowości tej epoki. Z recenzji prof. Dr. Hab. Jerzego Miziołka Książka Ewy Herniczek jest kompletnym, erudycyjnym studium dekoracji malarskiej chóru zakonnego w kościele cysterek w Chełmnie. Dzieło to - jeden z najcenniejszych i najistotniej ciekawych zespołów malowideł ściennych z I połowy XIV w. W Europie - nie miało dotąd wyczerpującego opracowania. Z recenzji dr. Hab. Marka Walczaka