W opracowaniu zaproponowano metody przydatne do realizacji działań wychowawczych wyodrębnionych poprzez podstawę programową wychowania przedszkolnego (np. Budowanie przez dzieci obrazu samego siebie, wprowadzanie w świat wartości). Autorka wprowadza Czytelnika w teoretyczne podstawy dramy i happeningu, a także warunki poprawnego użytkowania ich w edukacji śladowego dziecka. Prezentuje na dodatek funkcjonalne przykłady dramy w postaci scenariuszy zarówno dram, jak i happeningów edukacyjnych. Ważnym elementem w publikacji jest opisanie stosunku dzieci, rodziców i pracowników przedszkola do tego typu przedsięwzięć. Książka powinna zainteresować studentów wydziałów pedagogicznych (wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe, pedagogika opiekuńcza i resocjalizacja), nauczycieli przedszkoli, wychowawców domów dziecka, świetlic szkolnych, środowiskowych, resocjalizacyjnych oraz socjoterapeutycznych.
Tytuł Drama i happening w edukacji przedszkolnej Autor Maria Królica Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-757-1 Rok wydania 2006 Kraków Wydanie 1 liczba stron 152 Format pdf Spis treści Wstęp
1. Charakterystyka dramy jako metody edukacji dzieci i młodzieży
Istota, komponenty, specyfika dramy i jej techniki
Rys historyczny dramy w procesie edukacyjnym
Wartości wychowawcze i dydaktyczne dramy
2. Możliwości wykorzystania happeningu w procesie edukacyjnym
Znaczenie terminu "happening"
Podstawowe komponenty i parametry happeningu umożliwiające jego edukacyjne zastosowanie
3. Warunki poprawnego wykorzystywania dramy i happeningu w edukacji niedużego dziecka
Projektowanie dramy i happeningu
dobór tematów, ról, zadań dramowych i happeningowych dla dzieci w przedszkolu
Znaczenie nauczyciela w organizacji i przebiegu dramy oraz happeningu
4. Użycie dramy i happeningu w procesie wychowania i nauczania dzieci przedszkolnych
Płaszczyzny wydajnego używania dramy i happeningu w przedszkolu
Przykłady dramy i happeningu w procesie edukacyjnym
Scenariusze dram
Scenariusze happeningów edukacyjnych
Formy dramowe i happeningowe w tworzeniu wspólnoty pracowników przedszkola
Działania dramowe i happeningowe w pracy z rodzicami
5. Stosunek dzieci oraz nauczycieli do dramy i happeningu