W książce rozpatrywane są opinie dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat na temat osób niepełnosprawnych, uzyskane metodą badań sondażowych, a także metodą jednostkowych przypadków. Badaniom poddano trzy grupy osób: dzieci, ich rodziców i nauczycieli. Głównymi kryteriami doboru w odniesieniu do dzieci były: wiek, płeć oraz doświadczenia związane z osobami niepełnosprawnymi (w rodzinach, placówkach masowych i integracyjnych). Kryterium doboru grupy rodziców było posiadanie dziecka objętego programem badawczym. W badaniach wzięły ponadto udział nauczycielki pracujące z dziećmi w placówkach integracyjnych i masowych. Głównym celem badań było ukazanie, jak jednostka spostrzega osoby niepełnosprawne, i ustalenie wspólnych cech badanego zjawiska dla wszelkich osób objętych badaniami. Autorka starała się odpowiedzieć na pytanie: Jak dzieci sześcioletnie i dziesięcioletnie spostrzegają osoby niepełnosprawne i jakie czynniki różnicują formujący się obraz osoby niepełnosprawnej u dziecka? Treści przedstawione w książce mogą stać się źródłem wiedzy, inspiracji i refleksji dla nauczycieli przedszkoli albo klas I-III, dyrektorów (przedszkoli i szkół), doradców metodycznych, studentów pedagogiki oraz innych osób, które profesjonalnie zajmują się organizacją warunków edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Tytuł Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci Autor Anetta Soroka-Fedorczuk Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-800-4 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 liczba stron 181 Format pdf Spis treści Wstęp
Rozdział I
Spostrzeganie osób jako problem psychologiczny i pedagogiczny
Pojęcie i istota spostrzegania osób
Determinanty cyklu spostrzegania osób w ujęciu rozmaitych badaczy
Rozdział II
Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat w kontekście spostrzegania ludzi
Zmiany rozwojowe w reprezentacji poznawczej drugiego człowieka
Rozwój emocjonalny – główne kierunki
Społeczno-moralny rozwój dziecka
Rozdział III
Środowiska wychowawcze i ich oddziaływanie na dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat w aspekcie kształtowania obrazu innych ludzi
Rodzina jako grupa społeczna wpływająca na poznawanie przez dziecko innych ludzi
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna jako obszary wspierające poznawanie innych osób poprzez dziecko
Rozdział IV
Charakterystyka badanego środowiska jako obszaru zdobywania przez dziecko doświadczeń związanych z niepełnosprawnością
Rodzice wobec problemów osób niepełnosprawnych
Nauczycielki wobec problemów osób niepełnosprawnych
Źródła danych o osobach niepełnosprawnych w opiniach dzieci
Rozdział V
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci sześcioletnich i dziesięcioletnich
Spostrzeganie osób niepełnosprawnych poprzez dzieci w aspekcie opisującym
Spostrzeganie osób niepełnosprawnych przez dzieci w aspekcie oceniającym
Rozdział VI
Zróżnicowanie obrazu osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci ze względu na płeć i doświadczenia
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci (w aspektach opisującym i oceniającym) a płeć
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci (w aspektach opisującym i oceniającym) a doświadczenia rodzinne
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci (w aspektach opisującym i oceniającym) a obecność lub brak dziecka niepełnosprawnego w grupie przedszkolnej, klasie szkolnej