Współcześnie dyskurs na temat edukacji niedużego dziecka przybiera na sile. Rozwój cywilizacji, członkowstwo Polski w Unii Europejskiej, zmiany w funkcjonowaniu rodziny, reformy oświatowe, świeże wytyczne programowe, mediatyzacja cyklu kształcenia - to wszystko problematyzuje wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Próby sprostania pojawiającym się trudnościom bywają nieefektywne. Istnieje więc potrzeba poszukiwania rozwiązań, które kreowałyby nowe konteksty dla wychowania przedszkolnego. (...) Publikacja adresowana jest równocześnie do studentów, jak i nauczycieli wychowania przedszkolnego, do pracowników nauki i decydentów oświatowych. Skategoryzowane w książce teksty dotyczą obszarów tematycznych, które potrzebują pokrywy teoretycznej, a także eksploracji empirycznej. Poruszana problematyka oscyluje na styku teorii i praktyki oświatowej. Wielokrotnie - w trakcie dyskusji na temat doboru artykułów do tomu - powracała konkluzja, iż pedagogika (a w szczególności pedagogika przedszkolna czy wczesnoszkolna) powinna realizować zadania badawcze, uwzględniając ulepszenie jakości edukacji w Polsce. Mając świadomość, że podjęty głos w dyskusji stanowi zaledwie śladowy wkład do toczącej się debaty na temat kształtu wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w Polsce, chciano wyodrębnić kierunek, w którym zmiany edukacyjne powinny się toczyć. Ze Wstępu Opieka i wychowanie drobnego dziecka w kontekście zmian cywilizacyjnych, społecznych, demograficznych, technologicznych, integracyjnych, jakie zachodzą w krajach Europy Wschodniej w XXI wieku, stanowi pokaźne wyzwanie dla polityki każdego państwa. Książka pod redakcją Marty Kotarba-Kańczugowskiej jest odpowiedzią na to wyzwanie, namysłem nad kondycją wychowania przedszkolnego w Polsce, próbą wyodrębnionia przestrzeni ważnych i wymagających dalszej penetracji, stąd też wynika jej aktualność i znaczenie. Tytuł stosownie odzwierciedla podejmowaną poprzez autorów problematykę, która dotyka wyraźnych, a często zaniedbanych obszarów wychowania przedszkolnego. Z recenzji prof. Ewy M. Kuleszy Przedstawiona monografia powinna być udostępniona szerszej grupie czytelników, że wśród zainteresowanych mogą być równocześnie studenci, nauczyciele, ale także osoby związane z projektowaniem programów i działań edukacyjnych kierowanych do młodszych dzieci. Z recenzji prof. Wandy Hajnicz