Dr Aleksandra Tłuściak-Deliowska jest adiunktem w Instytucie Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej dorobek naukowy jest wynikiem działalności badawczej prowadzonej w dwóch obszarach tematycznych, jakimi są przemoc rówieśnicza i szkolne środowisko uczenia się. Jest autorką licznych artykułów w czasopismach naukowych oraz współautorką monografii Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Ma w swym dorobku wystąpienia na konferencjach krajowych i zagranicznych. [...] szkolne dręczenie jest zjawiskiem, obok którego z oczywistych względów nikt nie powinien przejść obojętnie. Sam jednak sprzeciw - choćby radykalny i podyktowany niepodważalnymi ocenami moralnymi - ma skutki ograniczone, jeżeli obok niego nie pojawia się świadomość wielorakich uwarunkowań tego zjawiska wraz ze zrozumieniem rządzących nim mechanizmów i korzystnieści. W recenzowanej pracy można doszukać się elementów równoważących chłodny ogląd z aksjologicznie zaangażowanym stosunkiem do bullyingu, bo tak, jak nie wystarczy tylko poznać i zrozumieć to zjawisko, aby je usuwać, tak nie wystarczy sam choćby żarliwy sprzeciw, jeśli nie jest on oparty na rzetelnym i pogłębionym jego racjonalnym poznaniem. Postawione przed pracą cele Autorka osiągnęła i rzetelnie udokumentowała prowadzącą do konkluzji drogę. Pracę charakteryzuje w dodatku klarowny, uporządkowany wywód, troska o warstwę terminologiczną i - co się z tym zespala - precyzja języka. Z recenzji prof. Dr. Hab. Stefana Mieszalskiego [...] recenzowana praca mnóstwo walorów: - dotyczy niezwykle ważnego społecznie zagadnienia dręczenia szkolnego wśród dzieci i młodzieży; - jest szczególnie udaną próbą uporządkowania wiedzy o analizowanym zjawisku, odwołuje się do bogatej światowej i polskiej zasadniczej literatury przedmiotu; gromadzi wnikliwą analizę zjawiska przedstawiając równocześnie, co stanowczo cenne, stanowisko własne Autorki; - będzie wyjątkowo cennym źródłem dla poszukiwania inspiracji naukowych wielu młodych badaczy mierzących się ze zjawiskiem na gruncie pedagogiki, psychologii, socjologii; - ma przesłanie aplikacyjne, wskazuje bowiem główne kierunki oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych, wynikających z przeprowadzonych analiz. Rzetelna, światowa wiedza zaprezentowana w pracy, oryginalne podejście Autorki do analizowanego problemu, jego znaczenie dla rozwoju nauki i praktyki pedagogicznej dowodzą, że praca zasługuje na publikację i popularyzowanie w środowisku akademickim. Z recenzji dr. Hab. Prof. UŁ Grażyny Poraj