Wartości wyznaczają horyzont rozwoju człowieka. (...) Młody człowiek otwiera się na wartości, na ogół w specyficzny jedynie dla siebie sposób. Bywa, że deterministyczne nastawia się na ideał, pragnie być najkorzystniejszy, podziwiany, ważny. Sposób bycia i wyrażania siebie jest zatem odpowiedzią na tę potrzebę i daje także obraz tego, co jest dla niego prymarne, a więc wartościowe. Z tego też powodu, posiadając na uwadze znaczne funkcje wartości, w wymiarze jednocześnie subiektywnym, jak i obiektywnym, podjęto próbę ustalenia, na czym koncentruje się młubranie licealna. (...) w perspektywie problematyki podjętej w tej książce ważne było również poznanie, w jakim zakresie młodzież doświadcza albo doświadczała samotności i jak sobie z nią radzi. Nie bez powodu dociekano dodatkowo zainteresowań i pasji młodzieży, które wypełniają jej wolny czas, a dodatkowo stanowią podstawę i przestrzeń rozwoju, autoafirmacji i samourzeczywistnienia. [...] Przedmiot badań stanowiły zatem trzy kategorie: wartości, samotność i pasje.