Prezentowana książka powstała jako odpowiedź na współcześnie dostrzegalny dylemat przenoszenia uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych. Obszar tego zagadnienia dotąd nie omawiany w literaturze pedagogicznej jest nowatorskim ujęciem badawczym szeregu uwarunkowań regulujących tok progresywnania selekcyjnego.
To właśnie one, jako znaczne wyznaczniki rozwoju społecznego, implikują bowiem stwierdzenie, iż rekwalifikacja nie jest procesem jednakowym, lecz składową wielu niekorzystnych okoliczności, których rezultatem jest zmiana placówki kształcenia.
Przeprowadzone badania, których rezultaty przedstawiono w niniejszym opracowaniu, były ukierunkowane na poznanie opinii rodziców, uczniów niepełnosprawnych i nauczycieli jako podmiotów dialogu edukacyjnego na temat wykluczenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z kształcenia integracyjnego.
Celem poznawczym badań była eksplikacja osiągalnie największej ilości wyznaczników rekwalifikacji za pomocą analizy skategoryzowanego materiału badawczego. Na dodatek wyniki badań autorki wydają się kluczowe dla całego systemu edukacji obejmującego kształcenie dzieci niepełnosprawnych, lecz też pozwalają na wyznaczenie bardziej szczegółowych kierunków empirycznego poznania procesów selekcji międzyszkolnej tej grupy uczniów.
Książka uzyskała główną nagrodę w VIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Otwarte Drzwi" organizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie Umieszczenie dziecka niepełnosprawnego w szkole specjalnej, wynikające z rekwalifikacji, staje się porażką decyzyjną.
Mam tu na myśli z reguły rodziców, ale też nauczycieli i dyrektorów szkół integracyjnych, którzy przyjmując dziecko ze najróżniejszymi zaburzeniami użytecznymi, decydują się na zadanie przekraczające ich możliwości dydaktyczno-wychowawcze.
Należy jednak zauważyć, że uczniowie zmieniający placówkę (z integracyjnej na specjalną) to ponadto absolwenci gimnazjów niepodejmujący dalszego kształcenia w systemie edukacji integracyjnej. Sygnalizowana w książce problematyka zwraca uwagę na fakt selekcji „niewygodnej" dla ogólnej idei edukacji integracyjnej.
Wielu jej miłośników uważa, iż wszyscy niepełnosprawni, bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności, powinni być objęci nauczaniem ogólnodostępnym. Posiadając wątpliwość, czy integracja jest osiągalna dla ogólnej populacji dzieci z niepełnosprawnością, szczególnie ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju i upośledzeniem umysłowym w stopniu szerokim, postanowiłam zająć się tą problematyką.