Na książkę „Problemy współczesnej rodziny" – aktualną w treściach, cenną w koncepcji metodologicznej i interesującą w formie opracowania, co będzie dalej uargumentowane – składają się cztery części zasadnicze, które (osobiście jako jeden z pierwszych czytelników) interpretuję następująco: I. Przemiany modelu rodziny: 1. Kryzysy czy ewolucja modeli rodziny w preferencjach studentów (uniwersytetu i politechniki). 2. Przez promowanie odpowiedzialnego pełnienia ról rodzicielskich. 3. Poprzez pedagogizację, socjalizację i z uwzględnieniem stereotypizacji męskich i damskich ról, czyli poprzez konstytucję płci społeczno-kulturowej. II. Współczesna rodzina, jej aktywność i zagrożenia: 1. Jakość życia rodzin ryzyka w sytuacji ekskluzji społecznej. 2. Kulturotwórcze wychowanie w rodzinach katolickich, zaangażowanych w ruchy religijne. III. Zależności edukacji dzieci od oddziaływań rodziny: 1. Liderzy edukacji szkolnej tworzący wspierające zespoły rodziców. 2. Szczególne funkcje rodziny w wychowaniu dziecka wczesnoszkolnego z deficytami rozwojowymi. IV. Seniorzy w rodzinie: 1. Ich emocjonalno-motywacyjne nastawienie do tzw. Przypadkowych zdarzeń (z perspektywy różnych pokoleń pracowników administracji). 2. Postawy studentów kierunku pracy socjalnej wobec osób starszych wiekiem (w zależności od zróżnicowań środowiska ich pochodzenia) a ich style radzenia sobie ze stresem. 3. Wybrane czynniki typów (?)/odmian (?)/rodzajów (?)/sieci relacji społecznych seniorów. Niniejsza monografia z linii „Edukacja jutra" zasługuje na szczególną uwagę ze względu na liczne mocne strony całościowe: 1. Treści, ujętych w sposób zasadnie sproblematyzowany. 2. Kombinacji wewnętrznej opracowań, celowo i przekonująco strukturalizowanych. 3. Kompilacji zewnętrznej autorskich opracowań, skupionych według pomysłu trojga redaktorów naukowych tegoż woluminu, uargumentowane rzeczowo i formalnie w postaci esejów na podstawach teoretyczno-empirycznych, a także warsztatowo (metodologicznie i metodycznie). (…) Krystyna Duraj-Nowakowa (farg. Wstępu)