Inspiracją do napisania tej książki była zwykle chęć poznania i zrozumienia dorosłości osób o niepełnej sprawności intelektualnej, która jest lub nie jest ceniona poprzez rodzinę, specjalistów, pracowników instytucji i innych grup środowiska społecznego.
Chciałam zobaczyć, jak osoby te rozumieją, definiują, doświadczają uznania/deficytu uznania własnej dorosłości. Zrozumieć świat dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną to poznać ich osobowość, marzenia, zainteresowania i problemy dnia codziennego, będące efektem niepełnosprawności,z zasady postaw społecznych konstruowanych w wyniku braku akceptacji dla tego, co „inne".
podziw dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną stało się podmiotem moich zainteresowań, a bohaterami niniejszego opracowania są osoby z orzeczoną niepełnosprawnością intelektualną, które w swych biografiach doświadczają uznania swej dorosłości, ale także deficytu uznania, wskutek którego cierpią, czują się osamotnione, a izolując się, pozostają w kręgu grupy defaworyzowanej społecznie.
poprzez podjęte badania starałam się odczytać, zrozumieć i zinterpretować swoisty „tekst społeczny" konstruowany przez dorosłe osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną, wykonywany w toku najróżniejszych interakcji.
Aby zrozumieć istotę tych zachowań, usiłowałam poznać „prawdziwe" znaczenia nadawane przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną własnemu doświadczeniu. Książka składa się z dwóch części.
Pierwsza, zatytułowana między niepełnosprawnością a normalnością. Konceptualizacja badań własnych, obejmuje trzy rozdziały, z których dwa traktują o teoretycznych zagadnieniach podjętej problematyki, a jeden z nich odnosi się do metodologicznej części projektu.
W pierwszym rozdziale ukazałam uwarunkowania funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w innowacyjnym świecie. Wyakcentowane zostały takie kategorie, jak: godność, autonomia, szacunek, tożsamość, podmiotowość, jako części wizerunku osób z niepełnosprawnością,, a także te, które za każdym razem „wpływały na zarys teorii fenomenu niepełnosprawności i praktyki w podejmowaniu pracy z osobami odbiegającymi od normy" (Głodkowska 2014a, s.
100).