Problematyka prezentowanej monografii została zogniskowana wokół dwóch obszarów, istotnych z punktu widzenia potrzeb współczesnej praktyki pedagogicznej. Autorzy pierwszej części książki, poświęconej nauczycielskim aspektom zmieniającej się przestrzeni społecznej, wyrażają przekonanie, iż w zakresie uzyskiwania pozytywnych efektów edukacyjnych wyraźna jest rozciągliwa, progresywna postawa nauczyciela, który stosowne kwalifikacje i kompetencje.
Druga część książki, zatytułowana Uczniowskie aspekty zmieniającej się przestrzeni społecznej, odnosi się do funkcjonowania ucznia w przestrzeni szkoły i związanych z tym trudności. I tak problemom: społecznej nierówności efektów kształcenia, segregacji społecznej w szkołach publicznych, nabywania kompetencji społecznych poprzez uczniów w przeróżnych typach szkół oraz używaniu w praktyce edukacyjnej wartości dodanej jako metody oceny pracy szkoły...
[...] z recenzji wydawniczej dr hab. Julity Orzelskiej Przedłożona do dłoni Czytelnika monografia pod redakcją Anny Borzęckiej, Agnieszki Twaróg-Kanus i Romana Walusia pt. Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej ukazuje narracje wpisane w temat przewodni, których wspólną troską jest zadbanie o przestrzeń edukacyjną podmiotów ją (współ)tworzących.
Podjęty przez Autorów dyskurs jest stanowczo ważny w kontekście obecnych przeobrażeń społeczno-kulturowych i zmian oświatowych, lokuje bowiem myślenie o edukacji w kategorii kapitału społecznego uwypuklając wagę sprzęgania jakości działań edukacyjnych z jakością egzystencji.
Z poszczególnych tekstów wybrzmiewa nasycenie trosceą o człowieka w perspektywie całożyciowej, której wspólny trzon stanowi upomnienie o wspólnotowość działań w obszarze edukacyjnym. Prezentowana treść adresowana jest do szerokiego grona odbiorców, któremu nieobce jest myślenie o edukacji jako o „wspólnym korzystnu" wymagającym szczególnej uwagi.